Keraamiset laatat julkisivumateriaalina, Pasilan kirjasto, 1985–1986

“Kutsumme kavereiden kanssa näitä laatoitettuja 80-luvun julkisivuja ‘vessakaakelitaloiksi’. Niissä on samaan aikaan jotain ihanaa ja kamalaa. Ehkä vitsailu on vuosien saatossa kääntynyt päälaelleen, sillä nykyään erityisesti Pasilan kiiltäväksi lasitetut kaakelit tummine väreineen ja näkyvine saumoineen voivat olla hyvinkin kauniita, ja pieniä ruutuja vilistävät julkisivut tuntuvat kertovan rakennusperinnön menneestä aikakaudesta eri ihanteineen ja rakennustapoineen.”

– Kaura Raudaskoski, museopedagogi

Kaakeli on kaunis! 

Keraamiset materiaalit ovat meille kaikille tuttuja arkipäivämme rakennetusta ympäristöstä. Kotiemme kylpyhuoneet ovat kaakelein verhottuja, asuintalomme saattavat olla tiilestä muurattuja tai kattotiilin katettuja, ja monien tuttujen julkisten rakennusten julkisivuissa voi komeilla klinkkeri tai jokin muu keraaminen laatta. Jaamme kokemuksen menneiden sukupolvien kanssa: ihmiset ovat valmistaneet keramiikkaa eli ei-metallisista mineraaleista kuten savesta muotoiltua ja kovassa lämmössä poltettua materiaalia jo tuhansien vuosien ajan. 

Materiaalin historia on pitkä ja monimuotoinen, mutta merkittävin seikka on aina ollut keramiikan kestävyys ja kauneus. Useissa muinaisissa korkeakulttuureissa käytettiin poltettua ja lasitettua tiiltä ja erilaisia laattoja rakennusten kaunistamisessa. Eurooppaan laatat levisivät Rooman valtakunnan aikana ja sittemmin myös islamilaisen kulttuurin vaikutuksesta. Esimerkiksi Portugalin azulejo-kaakelit ja Alankomaiden alueen fajanssi ovat monille tuttuja mm. ulkomaanmatkoilta. Teollisten valmistustapojen kehittyessä laatat yleistyivät entisestään varsinkin sisätiloissa. 

Suomessa keraamiset laatat tulivat rakennusten julkisivujen koristeiksi Keski-Euroopasta vaikutteita saaneen jugendarkkitehtuurin myötä, mutta varsinaisena julkisivumateriaalina niitä alettiin kokeilla laajemmin vasta 1950-luvulla. Upea esimerkki tästä on Kaija ja Heikki Sirenin piirtämän Kansallisteatterin pieni näyttämö, jossa Kaija Siren yhteistyössä Kupittaan saven kanssa toteutti käsin valituista yksilöllisistä laatoista suorastaan itsenäisen julkisivutaideteoksen. Aarne Ervin suunnittelemaa Porthaniaa voidaan sen sijaan pitää pioneerirakennuksena klinkkeripäällysteiden julkisivuelementtien saralla. Myös Alvar Aalto kokeili ja käytti kaakeleita monissa rakennuksissaan ensin sisätilojen elävöittäjänä ja myöhemmin myös julkisivuissa. Hänen tuotannolleen omaleimaisia ovat kauniit sauvamaiset kaakelit. 

Laattojen käyttö yleistyi kunnolla 1960-luvulle tultaessa, jolloin niillä alettiin verhota erityisesti julkisia rakennuksia. 1980- ja 90-luvuilla kaakelein päällystetyt julkisivuelementit olivat kovin suosittuja, mikä näkyy monin paikoin ympäri Suomen. Helsingissä hyviä esimerkkejä tältä ajalta ovat Kauran esiin nostama Pasilan kirjasto ja vaikkapa iloinen Pikku-Huopalahden kaupunginosa. 

– Joona Rantasalo, amanuenssi

Pasilan kirjasto

Pasilan kirjasto, Kellosilta 9, Helsinki 1985–1986.
Arkkitehti Kaarlo Leppänen. Kuva: Arkkitehtuurimuseo

Helsingin kaupunginteatteri, 1967

Helsingin kaupunginteatteri, 1967. Arkkitehti Timo Penttilä. Kuva: Simo Rista / Arkkitehtuurimuseo

Kanneltalo

Kanneltalo, Klaneetintie 5, Helsinki 1992. Arkkitehti Pekka Salminen. Kuva: Venla Rautajoki / Arkkitehtuurimuseo

Koetalo

Koetalo, Muuratsalo, Säynätsalon saari, Jyväskylä 1953. Arkkitehdit Alvar Aalto ja Elissa Aalto. Kuva: Simo Rista / Arkkitehtuurimuseo

Malminkartanon terveysasema

Malminkartanon terveysasema, Luutnantinkatu 12–13, Helsinki 1990. Arkkitehti Into Pyykkö. Kuva: Venla Rautajoki / Arkkitehtuurimuseo

Malmitalo

Malmitalo, Ala-Malmin tori 1, Helsinki 1994. Arkkitehdit Reino Huhtiniemi ja Kimmo Söderholm. Kuva: Venla Rautajoki / Arkkitehtuurimuseo

Niittykummun aluepaloasema

Niittykummun aluepaloasema, Niittyportti 1, Espoo 1991. Arkkitehti Erkki Kairamo. Kuva: Simo Rista / Arkkitehtuurimuseo

Oopperatalo

Oopperatalo, Helsinginkatu 58, Helsinki 1993. Arkkitehtitoimisto Hyvämäki-Karhunen-Parkkinen. Kuva: Venla Rautajoki / Arkkitehtuurimuseo

Asunto Oy Tilkankatu 7

Pikku-Huopalahti, Asunto Oy Tilkankatu 7, Helsinki 1992. Arkkitehti Reino Jallinoja. Kuva: Aukusti Heinonen / Arkkitehtuurimuseo

Porthania

Porthania, Yliopistonkatu 3, Helsinki 1957. Arkkitehti Aarne Ervi. Kuva: Kari Hakli / Arkkitehtuurimuseo

Radisson Blu Royal Hotel

Radisson Blu Royal Hotel, Runeberginkatu 2, Helsinki
1991. Arkkitehti Ilmo Valjakka. Kuva: Samil Nasredtin / Arkkitehtuurimuseo

Seinäjoen kaupungintalo

Seinäjoen kaupungintalo, Kirkkokatu 6, Seinäjoki 1962. Arkkitehti: Alvar Aalto. Kuva: Simo Rista / Arkkitehtuurimuseo

Yhtyneiden kuvalehtien toimitalo

Yhtyneiden kuvalehtien toimitalo (Otavamedian toimitalo), Maistraatinportti, Helsinki 1986. Arkkitehti: Ilmo Valjakka. Kuva: Simo Rista / Arkkitehtuurimuseo

Koriste kiinnostaa

#KoristeKiinnostaa-sarjassa Arkkitehtuurimuseon henkilökunta kääntää katseensa lähiympäristön koristeaiheisiin esitellen itseään kiinnostavia koristeita ja niiden taustoja. Miten koristeellisuus on nähty arkkitehtuurissa eri aikoina? Miten koriste eroaa detaljista? Onko modernismin kohdalla lupa ylipäätään puhua koristeista? Sarjan avauksessa näyttelyassistentti Jutta Tynkkynen ja arkistonhoitaja Petteri Kummala kertovat, millaisia vaiheita arkkitehtuurin koristelun historiassa on nähty.