Oppimateriaali FIX-näyttelyyn

Lataa oppimateriaali pdf-tiedostona tästä

Oppimateriaalissa syvennytään Arkkitehtuurimuseon ja Designmuseon FIX: Huolla ja korjaa -näyttelyyn. Materiaali sisältää lyhyen yleisinfon näyttelystä, pohdintatehtäviä ennen museovierailua, poimintoja ja teossuosituksia näyttelyvierailun tueksi ja pohdintatehtäviä museovierailun jälkeen. Oppimateriaalia voi soveltaa eri asteen opetusryhmien käyttöön. Oppimateriaalin tehtävät soveltuvat erityisesti peruskoulun, lukion ja toisen asteen opetuksen osaksi ja toteutettavaksi museovierailua ennen, sen jälkeen tai itsenäisesti ilman museovierailua. 

 Lisätietoja   

Hanna Kapanen  
Museolehtori 
+358 50 301 6838   
hanna.kapanen@designmuseum.fi  

Oppimateriaali

Arkkitehtuurimuseon ja Designmuseon yhteisnäyttely FIX: Huolla ja korjaa keskittyy korjaamiseen ja ylläpitoon sekä tutkii, miten ajan kuluminen vaikuttaa arkkitehtuuriin ja muotoiluun. Näyttely jakautuu sekä Arkkitehtuurimuseon että Designmuseon näyttelysaleihin, ja se on esillä 26.4.2024–5.1.2025.

Esineet ja rakennukset muuttuvat jatkuvasti: ne ikääntyvät, likaantuvat ja rikkoutuvat. Asioiden huoltaminen ja korjaaminen on aktiivista toimintaa, joka kertoo arvoistamme. Näyttelyyn on poimittu esimerkkejä arkkitehtuurin ja muotoilun aloilta sekä tilattu neljä uutta nykytaideteosta.

Designmuseo, Korkeavuorenkatu 23, Helsinki. Kuva: Otso Kaijaluoto
Arkkitehtuurimuseo, Kasarmikatu 24. Kuva: Heikki Humberg

Kaunis patina vai ruma lika?

FIX esittää erilaisia huoltamisen tapoja, mutta haastaa katsojan myös pohtimaan, mitä ylipäätään kannattaa huoltaa tai korjata. Museovieras kohtaa patinoituneita, likaantuneita ja elämän kuluttamia esineitä.

Peltiseppä työstää Porthanian kattoa. Kuva: Jussi Palmio / Helsingin kaupunginmuseo
Timo ja Tuomo Suomalainen: Temppeliaukion kirkko, 1969. Kuva: Timo Hartikainen / Helsingin kaupunginmuseo
Veerkracht Dialogue: Josien Verwoerd ja Luna Van Kessel: Rust Treatment-takki. Veerkracht Dialogue on
kansainvälinen työryhmä, joka kehittää ympäristötietoista ja luontopositiivista nykymuotia. Materiaaleja rappeuttava ja siten negatiivisia mielikuvia herättävä ruoste on otettu muotisuunnittelun tehokeinoksi. Kuvat: Luna van Kessel

Museot ylläpitävät, säilyttävät

Museokokoelman tärkein tehtävä on säilyä ja säilyttää ja siksi museoiden suhde esineisiin on erityinen. Kokoelmaesineillä ei ole arkisten esineiden tavoin käyttöarvoa, vaan niitä säilytetään ja hoivataan niiden itsensä sekä niihin sitoutuneen tiedon vuoksi. Kokoelmiaan hoitamalla ja korjaamalla museot ylläpitävät kulttuurihistoriaa.

Arkkitehtuurimuseon ja Designmuseon kokoelmissa olevan Diamond-tuolin konservointi. Harry Bertoian Knoll-yhtiölle suunnittelemia tuoleja valmistettiin 1950-luvulta lähtien lisenssillä Suomessa. Metallirunkoisen Diamond-tuolin on konservoinut Henna Koskinen vuonna 2023.
Kuva: Anni Koponen.

Korjaaminen haastaa uutuuden ihanteen

Näyttelyssä nähdään eritasoisia korjausprojekteja. Mukana on muun muassa kouluopetuksessa käytettyjä, 1950-luvulta peräisin olevia parsintamalleja, joiden avulla parsimisen kansalaistaitoa on aikanaan välitetty eteenpäin. Niistä siirrytään sulavasti tarkastelemaan nykyistä tiedonvälitystä verkossa, josta esimerkkinä nähdään YouTube-kanava Odd Tinkering. Tällä kanavalla tuntemattomana pysyttelevä suomalainen korjaaja entistää ja huoltaa vanhoja työkaluja ja herättää henkiin vanhentunutta elektroniikkaa kuten pelikonsoleita, näppäimistöjä ja puhelimia.

Suomessa asuva sertifioitu kintsugi-shi eli kintsugiteknikko Li Li. Hänen mukaansa kintsugikorjaus ei pyri piilottamaan esineen säröjä, vaan päinvastoin korostaa niitä. Kuva: Anni Koponen
Seungho Yang: kintsugi-tekniikalla korjattu kuppi. Japanissa rikkoutuminen nähdään luonnollisena osana esineiden elinkaarta. Korjaamiseen on kehitetty hienostunut tekniikka kintsugi, ”kullalla korjaaminen”. Kuva: Li Li
Timo Penttilä: Helsingin kaupunginteatterin lounainen julkisivu. Arkkitehti Timo Penttilän suunnittelema Helsingin kaupunginteatteri valmistui 1967. Eläkkeelle jäädessään Penttilä tuhosi piirustuskokoelmansa. Kaupunginteatterin piirustukset kuitenkin säästyivät, ja niiden avulla rakennus pystyttiin korjaamaan.

Originaalipiirustus: Arkkitehtuurimuseo ja Designmuseo
Helsingin kaupunginteatterin peruskorjaus. Helsingin kaupunginteatterin 2017 valmistunut peruskorjaus ulottui ilmanvaihtojärjestelmästä julkisivuihin. Etenkin uusien julkisivulaattojen valmistus osoittautui monimutkaiseksi tehtäväksi. Pentikin keramiikkatehtaaseen Posiolle rakennettiin pieni julkisivulaattatehdas pelkästään tätä korjaushanketta varten. Useiden materiaali- ja lasituskokeilujen avulla varmistettiin, että laatat vastasivat alkuperäisiä vuonna 1965 Arabian tehtaalla valmistettuja laattoja.
Kuva: Pauno Narjus / LPR Arkkitehdit

Siivoa ja huolla ilolla – piilossa katseilta

Siivoaminen on keskeinen osa arkkitehtuurin ja muotoilun maailmaa. Siivoamisessa käytettävät työvälineet ovat itsessään muotoilutuotteita. Siivoaminen vaikuttaa myös olennaisesti esineiden ja tilojen käytettävyyteen, kestävyyteen ja käsityksiimme niiden kauneudesta. Usein siivoustyötä tehdään kuitenkin näkymättömäksi ja näkymättömästi. Se tapahtuu katseiden ulottumattomissa, ennen vieraiden tuloa tai toimistolle saapuvien aamuvuorolaisten saapumista.

OTK:n pääkonttorirakennuksen 5. kerroksen siivooja Raaska, 1940-luku. Kuva: Atte Hyvärinen / Työväen museo werstas
Roomba J9 -robotti-imuri. Kuva: valmistaja
Villa Ervin siivouskomero. Arkkitehti Aarne Ervi suunnitteli perheelleen talon Helsingin Kuusisaareen. Vuonna 1951 valmistuneen Villa Ervin arkkitehtuuri on yksityiskohtineen erittäin viimeisteltyä. Siitä kertoo myös tämä piirustus, jossa Ervin toimistossa työskennellyt sisustusarkkitehti Lasse Ollinkari on hahmotellut keittiöön tulevaa siivouskomeroa. Originaalipiirustus: Arkkitehtuurimuseo ja Designmuseo

Keskusteltavaksi ennen / jälkeen museovierailun

  • Millainen on kestävä esine? Mikä tekee siitä kestävän?
  • Miksi joidenkin esineiden vanheneminen nähdään arvokkaana ajan patinana, mutta toisten kohdalla kuluminen on epätoivottua?
  • Millaisten esineiden ja asioiden hoivaamiseen käytämme aikaa ja rahaa?
  • Mitä jää huolenpidon ulkopuolelle?
  • Onko esine pilalla, kun sen pintaa raidoittavat puhdistusaineen jättämät jäljet?
    Vai korostaako sopimaton pintakäsittely esineen muotoa, joka on ohjannut sitä hoivaavan käden liikettä?
  • Ovatko siivoamisesta aiheutuvat äänet mielestäsi häiritseviä?
  • Missä huolto- ja siivousvälineitä säilytetään?
  • Minkälaisia ammatteja on olemassa, jotka liittyvät korjaamiseen ja siivoamiseen?
  • Ovatko siivoamisesta aiheutuvat äänet mielestäsi häiritseviä?
  • Missä huolto- ja siivousvälineitä säilytetään?
  • Kerro tai kirjoita, mikä teos jäi vierailulta parhaiten mieleesi.
  • Mitä opin näyttelystä? Minkä uuden idean sain?