NÄYTTELY: VUOSIRENKAITA 1994–2014. PUUARKKITEHTUURIN UUSI SUKUPOLVI

Iso ja pieni näyttelysali 8.10.2014–25.1.2015

Arkkitehtuurimuseon ja Aalto-yliopiston Puustudion yhteisnäyttely kertoo uuden suomalaisen puuarkkitehtuurin tarinan kahden viimeisen vuosikymmenen ajalta juhlistaen samalla Aalto-yliopiston Wood Program -ohjelman 20-vuotista taivalta.

Puu näkyy ja tuntuu näyttelyrakenteissa konkreettisesti. Teemaa avataan 47 projektin kautta. Kohteita havainnollistetaan pienoismallein.

Moderni suomalainen puurakentaminen kehittyi vuosina 1920–1990 nivoutuen osaksi kansallista tarinaa. Näyttely asettaa uuden suomalaisen puuarkkitehtuurin osaksi ajallista jatkumoa. Uusien kohteiden lisäksi näyttelyssä ovat esillä tutut kohteet 1900-luvun alkupuolelta Puu-Käpylästä rintamamiestaloihin.

Huomion kohteena ovat suomalaisen puuarkkitehtuurin nykyiset suuntaukset vuosina 1994–2014. Näyttelyyn valitut kohteet nostavat esille puurakentamisen monia mahdollisuuksia. Nykyinen arkkitehtisukupolvi rakentaa uusin puun työstämisen menetelmin perinteitä hyödyntäen.

Näyttelyn ovat kuratoineet Aalto-yliopiston puurakentamisen professori Pekka Heikkinen ja arkkitehti Philip Tidwell yhdessä Arkkitehtuurimuseon johtajan Juulia Kausteen kanssa. Näyttelysuunnittelusta ovat vastanneet Philip Tidwell ja Pekka Heikkinen. Avustajina ovat toimeet arkkitehdit Anastasiia Ieremenok ja Ana Rosa García Olmedo. Näyttely on toteutettu osin Alfred Kordelinin säätiön ja Aalto-yliopiston tuella. Näyttelyn yhteistyökumppanina toimii Lakea Oy. Kokonaisuutta ovat tukeneet Metsä Wood, Puuinfo ja Suomen Tuulileijona Oy.

Pääkohteet

Hiljaisuuden kappeli, Helsinki 2012
Arkkitehtitoimisto K2S

Kyly-sauna, Billnäs, Raasepori 2009
Avanto Arkkitehdit

Kärsämäen Paanukirkko, Kärsämäki 2004
Anssi Lassila
Rakenteet: Puustudio, Oulun yliopisto / Jussi Tervaoja

Lilja-kappeli, Oulu 2005
Puustudio, Oulun yliopisto / Vesa Oiva, Anttinen Oiva Arkkitehdit

Puukuokka, Jyväskylä 2015
Anssi Lassila, OOPEAA Office for Peripheral Architecture

Saamelaiskulttuurikeskus Sajos, Inari 2012
HALO Arkkitehdit

Villa Kotilo, Kauklahti, Espoo 2007
Arkkitehtitoimisto Olavi Koponen

Villa Mecklin, Mustaluoto, Velkua 2008
Huttunen Lipasti Pakkanen Arkkitehdit

Wood Program

Puun työstämisellä on Suomessa pitkät perinteet. Käsityötaidon arvostus elää maassa edelleen vahvana. Perinteisten taitojen kehittämiseksi osana uutta arkkitehtuuria perustettiin Aalto-yliopiston arkkitehtuurin laitokselle Puustudio vuonna 1994. Studio laajeni vuoden mittaiseksi, materiaalilähtöiseksi Wood Program -koulutusohjelmaksi, jossa arkkitehtuuriopiskelijat sekä suunnittelevat että rakentavat itse.

Wood Program on kahdenkymmenen vuoden aikana suunnitellut ja rakentanut 30 erilaista tutkielmaa puuarkkitehtuurista. Omin käsin tekemistä tukevat luentojaksot, tutkielmat, työpajat sekä muut teoreettiset osat. Toimintaan on osallistunut 360 opiskelijaa 42 maasta eri puolilta maailmaa.

Puustudiona aloittanut Wood Program täyttää syksyllä 2014 kaksikymmentä vuotta. Ohjelma on palkittu muun muassa Puupalkinnolla ja Helsingin kaupungin Rakentamisen Ruusulla. Sille on myönnetty myös Suomen arkkitehtiliitto SAFAn kestävän kehityksen palkinto TunnustusPAANU ja Suomen Kulttuurirahaston Rantasalmi-palkinto. www.woodprogram.fi

Lisätiedot ja lehdistökuvat

Ilona Hildén, tiedottaja vs.
ilona.hilden@mfa.fi

Tiedote julkaistu 2.10.2014