NÄYTTELY: SUOMEN ARKKITEHTUURIA. KAKSIVUOTISKATSAUS 2014

Näyttely Arkkitehtuurimuseon isossa salissa
11.6. – 28.9.2014

Mitä arkkitehtuurissa juuri nyt arvostetaan? Siitä kertoo suomalaisen arkkitehtuurin kuudes kaksivuotiskatsaus, joka on kesän ajan esillä Arkkitehtuurimuseossa Helsingissä. Monipuolinen näyttely on rakennettu helposti lähestyttäväksi. Esillä on valokuvia, piirustuksia ja pienoismalleja, ja jokaisesta pääkohteesta on tehty myös video.

Katsaus esittelee kymmenen asiantuntijajuryn valitsemaa pääkohdetta ja kymmenen kunniamaininnan saavaa kohdetta, jotka ovat valmistuneet heinäkuun 2011 ja kesäkuun 2013 välillä. Tällä kerralla valittujen joukossa on runsaasti julkisia ja kulttuurirakennuksia; näistä kolme on toteutettu ulkomailla. Jury jakoi valitsemansa kohteet kolmeen ryhmään: kulttuuri, oppiminen, koti ja työ. Arvioitavana oli kaikkiaan 99 ehdotusta.

Juryn muodostivat puheenjohtana toiminut maisema-arkkitehti Jenny B. Osuldsen norjalaisesta Snøhetta-toimistosta sekä arkkitehdit Marko Kivistö ja Sari Schulman. Neuvoa-antavana asiantuntijana oli toimitusjohtaja Helena Soimakallio Suomen Rakennusinsinöörien Liitosta.

Näyttelyn suunnittelusta on vastannut arkkitehti Philip Tidwell. Kohdevideoiden tekijät ovat Jonni Roos ja Raimo Uunila.

Kaksivuotiskatsaus nostaa esiin laadukasta kotimaista arkkitehtuuria ja herättää keskustelua arkkitehtuurin ajankohtaisista aiheista. Se on suunnattu sekä suomalaiselle että kansainväliselle yleisölle. Nyt esillä oleva näyttely nähdään myöhemmin esimerkiksi Kiinassa.

Katsauksen järjestävät Arkkitehtuurimuseo, Alvar Aalto -säätiö/-akatemia ja Suomen Arkkitehtiliitto SAFA yhteistyössä Arkkitehtuurin tiedotuskeskuksen kanssa.

Näyttely on toteutettu osin Koneen säätiön ja Taiteen edistämiskeskuksen Arkkitehtuuri- ja muotoilutoimikunnan tuella.

Kohteisiin voi tutustua myös verkossa osoitteessa www.biennialreview.finnisharchitecture.fi

TAKAUMA. ARKKITEHTUURIMME KATSAUKSET 1953–2012
Näyttely Arkkitehtuurimuseon pienessä salissa
11.6. – 28.9.2014

Arkkitehtuurin ajankohtaiskatsauksia on järjestetty 1950 -luvulta lähtien. Vuosien mittaan ne ovat saaneet historiallista painoarvoa: näyttelyitä tutkimalla voidaan hahmottaa, millaisia arvostuksia ja odotuksia arkkitehtuuriin on liitetty eri aikoina. Katsausnäyttelyn suunnittelijan Philip Tidwellin ideoima näyttely esittelee vuosina 1953–1998 järjestetyt Suomi rakentaa -näyttelyt ja vuosien 2004–2012 kaksivuotiskatsaukset. Esillä on julisteita, kirjoja, pienoismalleja ja valokuvia.

FINNISH ARCHITECTURE. BIENNIAL REVIEW 2014

Runsaasti kuvitettu kirja tarjoaa ajankohtaisen analyysin siitä, mitä suomalaisen arkkitehtuurin kentässä tapahtuu juuri nyt. Juryn jäsenet sekä neljän artikkelin kirjoittajat tuovat jokainen oman näkökulmansa arkkitehtuurikeskusteluun. Artikkelien kirjoittajat ovat ruotsalainen arkkitehti, historioitsija ja arkkitehtuurikriitikko Rasmus Waern, arkkitehti Jonas Malmberg, Alvar Aalto -säätiö, arkkitehti ja tekniikan lisensiaatti Anni Vartola, joka on myös yksi Nordic Journal of Architectural Research -verkkolehden päätoimittajista sekä Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RILin edustajat Helena Soimakallio ja Teemu Vehmaskoski.

Kirja on myynnissä Arkkitehtuurimuseon kirjakaupassa.

Finnish Architecture. Biennial Review 2014
ISBN 978-952-5195-16-3
Sivumäärä 192, kieli englanti
Hinta 25 euroa