RE-CREATION. THE RESILIENCE OF ARCHITECTURE: ALVAR AALTO -PAVILJONGIN NÄYTTELY VENETSIASSA KERTOO SUOMALAISEN MODERNISMIN TARINAN

SUOMEN PAVILJONKI
14. KANSAINVÄLINEN ARKKITEHTUURIBIENNAALI – LA BIENNALE DI VENEZIA 7.6.–23.11.2014.

RE-CREATION
The Resilience of Architecture

Euroopan suurin kansainvälinen arkkitehtuurialan tapahtuma, 14. kansainvälinen arkkitehtuuribiennaali avautuu Venetsiassa 7.6.2014. Suomen paviljongin näyttelyssä nähdään Anssi Lassilan, OOPEAA Office for Peripheral Architecture (entiseltä nimeltään Lassila Hirvilammi arkkitehdit), installaatio Re-Creation.

Kaksiosainen Re-Creation -installaatio ottaa lähtökohdakseen universaalin ajatuksen tilasta. Teos antaa konseptille kaksi erilaista konkreettista muotoa. Installaation osat on toteutettu Suomessa ja Kiinassa yhteistyössä paikallisten tekijöiden kanssa. Teos havainnollistaa, kuinka alkuperäinen idea taipuu uudessa ympäristössä sopivaksi paikallisiin olosuhteisiin: suomalaisin ja kiinalaisin voimin toteutetut eroavat toisistaan valmistusmateriaaleiltaan, tekotavaltaan ja muodonannoltaan.

Re-Creation on esillä Alvar Aallon vuonna 1956 suunnittelemassa paviljongissa. Ikonisen aseman saavuttanut paviljonkirakennus on avattu valolle ja läpikululle Alvar Aallon alkuperäisen ajatuksen mukaisesti. Paviljonki muodostaa valoisan polun, jonka kautta installaation osat kiinnittyvät osaksi suomalaisen modernismin tarinaa.

Re-Creation kehottaa pohtimaan alkuperän (original) ja monistettavuuden (replica) teemoja. Suomalainen tarina tarjoaa hyvän esimerkin siitä, kuinka kansallinen identiteetti ja kansainvälinen vuorovaikutus kulkevat käsi kädessä. Vuonna 1917 itsenäistynyt pieni kansakunta rakensi kansallista identiteettiään vahvasti arkkitehtuurin ja designin kautta. Avoimuus ja uteliaisuus kansainvälisiä vaikutteita kohtaan oli ilmeistä. Arkkitehtuuri haki innoitusta samanaikaisesti sekä paikallisesta perinteestä että oman kokemuspiirin ulkopuolisesta maailmasta. Perinne ja kansainväliset vaikutteet sulautuivat uusiksi aiheiksi.

Re-Creation havainnollistaa tätä suomalaiseen identiteettiin olennaisesti kuuluvaa ajattelutapaa tuomalla vuoropuhelun nykyaikaan, suurkaupunkien nopeasti muuttuvaan kulttuuritodellisuuteen Suomessa ja Shenzhenissä. Teos peilaa kahden erilaisen kulttuurin kohtaamisesta syntyviä ominaisuuksia. Se osoittaa, että moderni lähestymistapa tuottaa parhaimmillaan paikallisen ympäristön kanssa vuorovaikutuksessa olevia ratkaisuja.

Suomen paviljongin näyttelyn on tuottanut Arkkitehtuurimuseo yhteistyössä Shenzhenin urbanismin ja arkkitehtuurin biennaalin (UABB) ja Arkkitehtuurin tiedotuskeskuksen kanssa. Näyttelyn ovat kuratoineet Juulia Kauste ja Ole Bouman. Installaatio on luotu osana Shenzhenin urbanismin ja arkkitehtuurin biennaalin (UABB) Value factory –kokonaisuutta.

Re-Creation -installaation suunnittelutyöryhmän ovat muodostaneet Anssi Lassila ja Teemu Hirvilammi avustajineen. He kiittävät Shenzhenin urbanismin ja arkkitehtuurin biennaalia (UABB) ja sen järjestelytoimikuntaa viitekehyksen tarjoamisesta hankkeelle. Suomalaisen osan installaatiosta on toteuttanut puuseppä Kari Virtanen (Nikari Oy) työryhmänsä kanssa. Kiinalaisesta osasta on vastannut Gigi Leung (Gi-Space) työryhmineen. Installaation dokumentaation on toteuttanut työryhmä Tuomo Tammenpää, Pekka Turunen ja Ville Tanttu. Kokonaisuus on toteutettu yhteistyössä arkkitehtuurin tiedotuskeskuksen kanssa. Re-Creation -teosta ovat tukeneet Koneen säätiö, Alfred Kordelinin rahasto, Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Helsingin kaupunki sekä PolarLifeHaus. Näyttelykalusteet on toimittanut Nikari. Valaistusratkaisuista on vastannut Saas Instruments. Re-Creation on osa UABB@Venice-projektia.

Vuonna 2014 Venetsian arkkitehtuuribiennaalin kuratoi tunnettu hollantilainen arkkitehti ja teoreetikko Rem Koolhaas. Biennaalin teema Fundamentals palaa arkkitehtuurin ajattomaan perustaan. Eri maiden paviljongeissa pohditaan teemallisesti globaaleja ja kansallisia kehityskulkuja otsikon Absorbing Modernity: 1914–2014 alla.

OOPEAA:n töitä käsittelevä monografia julkaistaan näyttelyn yhteydessä. Sen kustantaja on Arvinius + Orfeus Publishing.

Pyydä materiaalipankin tunnukset

Ilona Hildén, tiedottaja
ilona.hilden@mfa.fi

Re-Creation -installaation kiinalainen osa, Venetsian biennaali 2014.
7.6.2014
Re-Creation -installaation suomalainen osa, Venetsian biennaali 2014.
© Tuomo Tammenpää
7.6.2014
Re-Creation, Alvar Aalto -paviljonki, Venetsian biennaalin Suomen paviljongin näyttely 2014.
© Tuomo Tammenpää
7.6.2014
Vasemmalta: kuraattori Ole Bouman, komissaari ja kuraattori Juulia Kauste ja arkkitehti Anssi Lassila, Suomen paviljonki, 5.6.2014 Venetsia.
© Coen Ruys
Vasemmalta: suunnittelija Gigi Leung ja arkkitehti Anssi Lassila, Suomen paviljonki, Venetsia 5.6.2014. © Tuomo Tammenpää
Installaation suomalainen osa toteutettiin yhteistyössä pyyseppä Kari Virtasen (Nikari) kanssa Fiskarsissa. 6.12.2013, Fiskars © Pekka Turunen
Installaation kiinalainen osa toteutettiin yhteistyössä suunnittelija Gigi Leungin kanssa (Gi-Space Design) Shenzhenissä Kiinassa. 5.6.2014 Venetsia © Tuomo Tammenpää
Re-Creation -installaation suomalainen osa Alvar Aalto -paviljongin edessä Giardinin alueella Venetsiassa 5.6.2014.