NÄYTTELY: GREY MATTER – ARKKITEHTUURI JA VALOKUVAUS

15.5 – 1.6.2014, Arkkitehtuurimuseon pieni halli

Arkkitehtuurimuseon pienen hallin näyttely Grey Matter – Arkkitehtuuri ja valokuvaus avaa keskustelua arkkitehtuurivalokuvan esittämisen tavoista.

Grey Matter on Aalto-yliopiston arkkitehtuurin ja valokuvauksen opiskelijoiden kanssa toteutettu opiskelija-yhteistyöhanke ajankohtaisesta ja mielipiteitä jakaneesta Töölönlahden arkkitehtonisesta ympäristöstä. Näyttely haastaa pohtimaan esitystapoja, jotka tavallisesti rajautuvat arkkitehtuurivalokuvan ulkopuolelle. Perinteisen arkkitehtuurivalokuvan sijasta kohteista nähdään vaihtoehtoinen taiteellinen tulkinta, jonka tärkein tavoite on välittää paikalle ominainen tunnelma.

Grey Matter on paikallinen näkökulma arkkitehtuuriin, joka olemuksellaan kuvastaa syksyisen Helsingin ilmastoa ja mielentilaa. Harjoituksen tarkoituksena on ollut vakavasti pohtia paikallisia olosuhteita ainutlaatuisina suomalaisina piirteinä. Suomalainen arkkitehtuuri ammentaa valon ja tunnelman vaihtelusta. Herkkyys syksyn ja talven vähäeleiselle värimaailmalle on piirtynyt osaksi kulttuuri- ja mielenmaisemaa.

Töölönlahden rakentamiseen osallistuneet arkkitehtitoimistot JKMM Arkkitehdit, Helin & Co Arkkitehdit ja Verstas Arkkitehdit Oy toimittivat opiskelijoille tarvittavat tiedot ja mallinnukset työn pohjaksi. Hanketta ovat ohjanneet Aalto-yliopiston Arkkitehtuurin laitoksen johtaja Antti Ahlava ja arkkitehtuurivalokuvaaja ja tohtorikoulutettava Marc Goodwin.

Näyttelyn ovat tuottaneet Aalto-yliopiston Arkkitehtuurin laitos ja Median laitoksen Valokuvataiteen yksikkö. Kokonaisuuden rahoittamiseen on osallistunut Aalto Arts.

Taiteilijat
Tereza Trautmannova
Katariina Träskelin
Päivi Tuovinen

Lisätiedot, haastatelupyynnöt ja tunnukset lehdistökuvien lataamiseen

Ilona Hildén, tiedottaja vs.
Ilona.hilden@mfa.fi

Kuva: Päivi Tuovinen ja Sanna Tegel