PIIRUSTUSLAHJOITUS NORDEA PANKKI SUOMI OYJ LAHJOITTI ARKKITEHTUURIMUSEOLLE MERKITTÄVIÄ PIIRUSTUKSIA

24.3.2014

NORDEA LAHJOITTI HARVINAISIA PIIRUSTUKSIA ARKKITEHTUURIMUSEOLLE

Arkkitehtuurimuseo sai loppusyksystä 2013 merkittävän piirustuslahjoituksen Nordea Pankki Suomi Oyj:ltä. Satojen historiallisesti arvokkaiden piirustusten joukossa olivat muun muassa kauan kadoksissa olleet Lars Sonckin signeeraamat Jugendsalin piirustukset vuodelta 1903, Selim A. Lindqvistin piirustukset Aleksi 13:n tavaratalon pääjulkisivusta vuodelta 1898, sekä Senaatintorin laitaan 1830-luvulla rakennetun empiretalon ainutlaatuiset muutospiirustukset.

Kokoelma on yksi arkkitehtuurihistoriallisesti arvokkaimmista, jonka Arkkitehtuurimuseo on saanut. Lahjoituksen tekee poikkeukselliseksi myös se, että sen on tehnyt liikelaitos. Vanhimmat Nordean lahjoituksen mukana tulleet piirustukset ovat 1820-luvulta. Ne ovat iältään lähinnä Arkkitehtuurimuseon vanhinta piirustusta, W. Arppen suunnitelmaa Somerniemen kirkoksi vuodelta 1812.

Konservoidut originaalit ovat yleisön nähtävissä museon arkistotilassa (3.krs) 1.4.-6.4.2014 museon aukioloaikoina.

Lisätiedot ja haastattelut
Elina Standertskjöld, arkistonhoitaja
elina.standertskjöld@mfa.fi

Lars Sonck ja Valter Jung: Privatbanken nyk. Jugendsali, Helsinki 1904.
Kuva: Nils Wasastjerna