NÄYTTELY ULKOMAILLA: SUOMI SEVEN. EMERGING ARCHITECTS FROM FINLAND

Nousevan polven suomalaiset arkkitehdit esillä Frankfurtin kirjamessuilla 6.9.2014–18.1.2015

Näyttelyn tuottajat: Arkkitehtuurimuseo, Helsinki; Deutches Architekturmuseum (DAM), Frankfurt; Arkkitehtuurin tiedotuskeskus, Helsinki

Suomi on Frankfurtin kirjamessujen teemamaa vuonna 2014. Maailman tärkeimmän kirja-alan tapahtuman oheisohjelmassa nähdään perinteisesti myös arkkitehtuuria. Tänä vuonna Deutsches Architekturmuseum (DAM) toteuttaa yhteistyössä Arkkitehtuurimuseon ja Arkkitehtuurin tiedotuskeskuksen kanssa arkkitehtuurinäyttelyn ”Suomi Seven. Emerging Architects from Finland”, joka esittelee edustavan valikoiman nuoren nousevan polven suomalaisia arkkitehteja.

Suomi Seven marssittaa esiin 1970- ja 1980-luvuilla syntyneen arkkitehtisukupolven kärjen. Nuoresta iästään huolimatta 30–40-vuotiaat arkkitehdit ovat ehtineet koota kansainvälisesti kiinnostavan portfolion. Tämä on Suomen vahvuuksia arkkitehtuurimaana. Osin kotimaisen kilpailuperinteen ansiosta nouseva sukupolvi on saanut mahdollisuuden isojen projektien toteuttamiseen varhaisessa vaiheessa ammatillisella urallaan. Nyt alan tulevaisuus lepää ulospäinsuuntautuneiden, optimistisen ja kansainvälisesti verkostuneiden toimijoiden käsissä.

Näyttelyn ovat kuratoineet Arkkitehtuurimuseon johtaja Juulia Kauste sekä DAM:in johtaja Peter Cachola Schmal ja DAM:in freelance-kuraattori Anna Scheuermann. Asiantuntijoina ovat toimineet Christoph Pourtois (CIVA, Brussels), Ulf Meyer (Taiwan/Berlin) ja Tiina Valpola (Arkkitehtuurin tiedotuskeskus).

DAM, edustajaan Peter Cachola Schmal, ja Arkkitehtuurimuseo, edustajinaan Juulia Kauste ja Kristiina Nivari, valitsivat Frankfurtin kirjamessuilla esiteltävät toimistot kesällä 2013. Myöhemmin syksyllä järjestetyssä esittelytilaisuudessa jury valitsi toimistoilta pääkohteen sekä 1–2 suppeammin esiteltyä kohdetta. Kuraattoreiden lisäksi tilaisuuteen oli kutsuttu myös ulkoisia asiantuntijoita: Christophe Pourtois ja Ulf Meyer. Yleisölle avoin esittelytilaisuus, jossa myös arkkitehdit ovat paikalla, järjestetään Frankfurtissa avajaispäivänänä 5.9.2014.

Näyttelyn yhteydessä Arkkitehtuurimuseo Ja DAM julkaisevat kirjan nuoren polven suomalaisista arkkitehdeista. Kirjaan tulee myös asiantuntijaesseitä. Mm. Pourtois ja Meyer kirjoittavat esseet näkökulmistaan nousevaan nykyarkkitehtuuriin Suomessa. Kirjan on englannin- ja saksankielinen.

Mukaan valitut seitsemän arkkitehtitoimistoa

ALA Arkkitehdit
Juho Grönholm (1975), Antti Nousjoki (1974), Janne Teräsvirta (1975), Samuli Woolston (1975)
www.ala.fi
Pääkohde: Esittävien taiteiden keskus Kilden, Kristiansand/ Norja
Muut kohteet: Kuopion kaupunginteatterin laajennus, Kuopio; Keskustakirjasto, Helsinki

Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy
Selina Anttinen (1977), Vesa Oiva (1973)
www.aoa.fi
Pääkohde: Kaisa-talo, Helsingin yliopiston kirjasto, Helsinki
Muut kohteet: Wood City, Jätkäsaari, Helsinki

Avanto Arkkitehdit Oy
Anu Puustinen (1974), Ville Hara (1974)
www.avan.to
Pääkohde: Pyhän Laurin kappeli
Muut kohteet: Kyly-sauna, Billnäs, Raasepori; Neljän tuulen tupa, Virrat

Arkkitehtitoimisto Esa Ruskeepää Oy
Esa Ruskeepää (1980)
www.era.fi
Pääkohde: Opinmäen koulu, Espoo
Muut kohteet: Mafoombey-paviljonki, Helsinki

OOPEAA Office for Peripheral Architecture
Anssi Lassila (1973)
www.oopeaa.com
Pääkohde: Kuokkalan kirkko, Jyväskylä
Muut kohteet: Puukuokka-asuntokortteli, Jyväskylä; Tornionlaakson taidehalli, Vitsaniemi, Övertorneå, Ruotsi

Arkkitehdit Rudanko + Kankkunen Oy
Hilla Rudanko (1987), Anssi Kankkunen (1983)
www.rudanko-kankkunen.com
Pääkohde: Sra Poun koulu, Sra Pou, Kambodza
Muut kohteet: Sauna, Box, Raasepori; Ateljeekoti Heikkilä, Jyväskylä

Verstas Arkkitehdit Oy
Väinö Nikkilä (1980), Jussi Palva (1974), Riina Palva (1976), Ilkka Salminen (1980)
www.verstasarkkitehdit.fi
Pääkohde: Saunalehden koulu, Espoo
Muut kohteet: Aalto-yliopiston kampus, Espoo

Lehdistökuvat
Lataa lehdistökuvat täällä

Ilona Hildén, tiedottaja vs.
ilona.hilden@mfa.fi