LASSILA HIRVILAMMI ARKKITEHTIEN SOOLONÄYTTELY NÄHDÄÄN VENETSIAN ARKKITEHTUURIBIENNAALISSA

Arkkitehtuurimuseo toteuttaa Venetsian Arkkitehtuuribiennaalin 2014 Suomen Paviljongin näyttelyn poikkeuksellisesti soolonäyttelynä. Suomalaista nykyarkkitehtuuria edustaa Venetsiassa Lassila-Hirvilammi arkkitehdit.

Anssi Lassilan konseptiin perustuva Re-Creation -installaatio tuodaan Venetsiaan Shenzhenistä, missä installaatio saa ensiesityksensä 6.12.2013–26.2.2014 Aasian suurimmassa arkkitehtuurin ja urbanismin biennaalissa.

Arkkitehtuurimuseon vuoden 2014 näyttely edustaa strategista muutosta suhteessa biennaalityöskentelyyn. Biennaalinäyttelyjä työstetään jatkossa aikaisempaa tiiviimmin näyttelytilan ja teeman ehdoilla. Arkkitehtuurin kokemuksellinen puoli on kotimaisen kuratoinnin keskeisiä perusteita. Shenzhenistä Venetsiaan kiertävän Suomen näyttelyn on kuratoinut museon johtaja Juulia Kauste.

Lassila-Hirvilammin Re-Creation -installaation kautta suomalainen ja kiinalainen tilakäsitys saavat rinnakkain konkreettisen ja kokemuksellisen muodon. Teos pohtii alkuperän ja monistettavuuden teemoja: mitä tilan käsite edustaa pelkistetyimmillään kahdessa erilaisessa kulttuurissa? Miten alkuperäinen idea taipuu uudessa ympäristössä sopivaksi paikallisiin materiaaleihin ja olosuhteisiin?

Vuonna 2014 Venetsian arkkitehtuuribiennaalin kuratoi tunnettu hollantilainen arkkitehti ja teoreetikko Rem Koolhaas. Biennaalin teema “Fundamentals” palaa arkkitehtuurin ajattomaan perustaan. Eri maiden paviljongeissa pohditaan teemallisesti globaaleja ja kansallisia kehityskulkuja otsikon “Absorbing Modernity: 1914–2014” alla. Venetsian biennaali on ensimmäistä kertaa avoinna kesäkuusta marraskuuhun 2014.

RE-CREATION

Re-Creation -installaatio muodostuu kolmesta osasta. Arkkitehdit tekivät piirustukset kahdesta pelkistetystä tilasta, jotka toteutettiin paikallisina projekteina Suomessa ja Kiinassa. Venetsiassa ratkaisuiltaan erilaiset veistokselliset teokset ovat esillä Suomen paviljongin ulkopuolella. Lisäksi Suomen paviljongissa on esillä on videoteos ja valokuva-näyttely prosessista.

Re-Creation -installaation suunnittelutyöryhmän ovat muodostaneet Anssi Lassila ja Teemu Hirvilammi avustajineen. Suomalaisen osan installaatiosta on toteuttanut puuseppä Kari Virtanen(Nikari Oy) työryhmänsä Mikko Merzin, Jussi Nordbergin ja Laura Mattilan

kanssa. Kiinalaisesta osasta on vastannut Gigi Leung (Gi-Space) Installaatioiden dokumentaation on toteuttanut työryhmä Tuomo Tammenpää, Pekka Turunen ja Ville Tanttu. Kokonaisuus on toteutettu yhteistyössä arkkitehtuurin tiedotuskeskuksen kanssa. Re-Creation -teosta ovat tukeneet Koneen säätiö ja Alfred Kordelinin yleinen edistys- ja sivistyrahasto.

AIKATAULU

Urbanism / Architecture Bi-City Biennale UABB (SZ)
Shenzhen, Kiina
6.12.2013 28.2.2014

Bi-City Biennale UABB -sivut täällä

14. Mostra internazionale Architettura la Biennale di Venezia
Venetsia, Italia
7. 6.– 23.11.2014

14. Mostra internazionale Architettura la Biennale di Venezia -sivut täällä

LISÄTIEDOT

Arkkitehtuurimuseo
Ilona Hildén, tiedottaja vs.
ilona.hilden@mfa.fi

Suunnitteluprosessi. Kuva: Pekka Turunen
Re-Creation -installaation asennus Shenzhenin näyttelytilaan. Kuva: Tuomo Tammenpää
Puuseppä Kari Virtanen (oik.) ja arkkitehdit Teemu Hirvilammi ja Anssi Lassila suunnittelevat installaation kotimaisen osan toteutusta. Kuva: Pekka Turunen