LASSILA-HIRVILAMMI ARKKITEHDIT SHENZHENIN URBANISMIN JA ARKKITEHTUURIN BIENNAALIIN

Arkkitehtuurimuseo on valinnut Lassila-Hirvilammi Arkkitehdit edustamaan suomalaista nykyarkkitehtuuria Shenzhenin urbanismin ja arkkitehtuurin biennaalissa. Anssi Lassilan ja Teemu Hirvilammin suunnittelema Re-Creation -installaatio saa ensiesityksensä Shenzhenissä 6.12.2013 – 26.2.2014

Joulukuussa viidettä kertaa avautuva Shenzhenin arkkitehtuuribiennaali on Aasian suurin alan tapahtuma. Sen kansainvälinen merkitys on kasvava. Mukana tänä vuonna ovat esimerkiksi OMA Kunsthal Rotterdamista, Museo nazionale delle arti del XXI secolo Roomasta (MAXXI), Victoria and Albert Museum (V&A) Lontoosta, MIT Museum Cambridgesta ja
Droog Design Amsterdamista.

Vuonna 2013–2014 biennaalin teemana on Urban Border. Tapahtuman aikana Shekoun teollisuusalueella sijaitseva purku-uhan alla oleva lasitehdas muuntuu Value Factory-kulttuuri- ja tapahtumakeskukseksi. Hylätyn tehtaan ottaminen uusiokäyttöön edustaa Kiinassa uutta ajattelua, jonka toivotaan leviävän kaupunkisuunnitteluun myös laajemmin. Value Factoryn kautta biennaali ottaa kantaa kulttuurisen säilyttämisen ja perinteen puolesta osana nykyaikaista suunnittelua.

Biennaalin kuraattori ja taiteellinen johtaja Ole Bouman on kansainvälisesti toimiva kuraattori, luennoitsija ja kirjoittaja, joka on toiminut aiemmin Hollannin arkkitehtuuri-instituutin NAI:n johtajana. Arkkitehtuurimuseo, edustajanaan Juulia Kauste, toimii biennaalissa kutsuttuna sisältökumppanina. Vuonna 2013 Lassila-Hirvilammi arkkitehdit kutsuttiin ainoana pohjoismaisena toimistona kansainväliseen huipputyöryhmään suunnittelemaan Shenzhenin biennaalia. Työryhmään valittujen arkkitehtien tehtävänä oli suunnitella ehdotuksia lasitehtaan jatkokäytölle.

Anssi Lassilan konseptiin perustuva Re-Creation -installaatio pohtii alkuperän ja monistettavuuden teemoja tilan kautta. Mitä tilan käsite edustaa pelkistetyimmillään kahdessa erilaisessa kulttuurissa? Miten alkuperäinen idea taipuu uudessa ympäristössä sopivaksi paikallisiin olosuhteisiin?

Installaatio muodostuu kolmesta osasta. Arkkitehdit tekivät piirustukset kahdesta tilasta, jotka toteutettiin paikallisina projekteina Suomessa ja Kiinassa. Ratkaisuiltaan erilaiset veistokselliset teokset ovat esillä biennaalin Silo-rakennuksessa. Lisäksi Arkkitehtuurimuseon erillisessä näyttelytilassa on esillä on videoteos ja valokuva-näyttely prosessista, jossa kuusihirsi ja bambu löytävät paikkansa. Tammikuussa tullaan järjestämään workshop installaation teemoihin liittyen yhdessä Arkkitehtuurin tiedotus-keskuksen kanssa.

Lassila Hirvilammi Arkkitehdit on monipuolinen arkkitehtitoimisto, jonka tavoitteena on luoda toiminnallisesti, teknisesti ja ekologisesti kestäviä kokonaisuuksia, jotka ovat esteettisesti korkealaatuisia ja toteutettu paikallisiin olosuhteisiin sopivalla tavalla. Lassila Hirvilammi Arkkitehdit on suunnitellut mm. Kärsämäen paanukirkon (2004) ja Kuokkalan kirkon (2010) Jyväskylässä. Heidän työnsä ovat herättäneet kansainvälistä kiinnostusta mm. New Nordic – architecture & identity -näyttelyssä Louisianan modernin taiteen museossa Tanskassa ja Arkkitehtuurimuseon Light Houses -näyttelyssä Venetsian biennaalissa 2012.

Re-Creation –installaation suunnittelutyöryhmän ovat muodostaneet Anssi Lassila ja Teemu Hirvilammi avustajineen. Suomalaisen osan installaatiosta on toteuttanut puuseppä Kari Virtanen (Nikari Oy) työryhmänsä Mikko Merzin, Jussi Nordbergin ja Laura Mattilan

kanssa. Kiinalainen osa toteutetaan myöhemmin paikallisen yhteistyökumppanin kanssa. Installaatioiden dokumentaation on toteuttanut työryhmä Tuomo Tammenpää, Pekka Turunen ja Ville Tanttu. Kokonaisuus on toteutettu yhteistyössä arkkitehtuurin tiedotuskeskuksen kanssa. Re-Creation -teosta ovat tukeneet Koneen säätiö ja Alfred Kordelinin yleinen edistys- ja sivistyrahasto.

Bi-City Biennale of Urbanism and Architecture