NUORIA POHJOISMAISIA TEKIJÖITÄ VENETSIAN ARKKITEHTUURIBIENNAALISSA

13. MOSTRA INTERNAZIONALE DI ARCHITETTURA LA BIENNALE DI VENEZIA
VENETSIA, ITALIA 29.8.–25.11.2012

NUORIA POHJOISMAISIA TEKIJÖITÄ VENETSIAN ARKKITEHTUURIBIENNAALISSA

Suomen, Ruotsin ja Norjan yhteisnäyttely juhlistaa arkkitehti Sverre Fehnin suunnitteleman Pohjoismaiden paviljongin 50-vuotisjuhlavuotta. Näyttelyyn on kutsuttu mukaan 32 paviljongin rakennusvuoden 1962 jälkeen syntynyttä arkkitehtia – yksitoista Suomesta ja Ruotsista, ja kymmenen Norjasta – toteuttamaan käsitteellinen “talo”, joka kiteyttää suunnittelijansa arkkitehtuurikäsityksen. Näyttely tuo esiin myös ajankohtaisia yhteiskunnallisia ja ympäristökysymyksiä – kuinka aikaansaada laadukasta arkkitehtuurisuunnittelua taloudellisten resurssien ja luonnonvarojen kannalta vaikeutuvassa maailmantilanteessa? Pohjoismainen nykyarkkitehtuuri tarjoaa esimerkillisiä lähestymistapoja, jotka ottavat kantaa aikamme globaaleihin haasteisiin. Pohjoismaisen arkkitehtuurin perinteiset erityispiirteet – pelkistetty muotokieli, materiaalien niukkuus, luonnonvalon, luonnonympäristön ja rakennuspaikan huomioon ottaminen – edustavat vastuullisen ja kestävän rakentamisen periaatteita.

Pohjoismaiden paviljonki Venetsian La Giardinin biennaalipuistossa on norjalaisen Pritzker-palkitun Sverre Fehnin tiivistetty, elegantti versio pohjoismaisesta “talosta”. Paviljongin arkkitehtuuri perustuu yksinkertaiseen rakenteelliseen rytmiin ja hienovaraiseen detaljikkaan. Sen arkkitehtuuri herättää voimakkaita valoon, materiaaliin, rakenteeseen, tilaan, luontoon ja tunnelmaan liittyviä aistimuksia. Pohjoismaiden paviljonki on kirjaimellisesti biennaalin tämänvuotisen teeman mukainen fyysinen ja metaforinen Pohjoismaiden, Suomen, Ruotsin ja Norjan, “yhteinen alue”, “common ground”.

Biennaalissa kävijä kohtaa ainutkertaisen näyttelyn, joka on tilattu ja suunniteltu juuri tähän rakennukseen. Installaatiomainen esillepano muodostaa pohjoismaisen nykyarkkitehtuurin moniäänisen “kuoron”, joka keskustelee ikonisen aseman saavuttaneen paviljonkirakennuksen kanssa. Mallien jalustat on suunnitellut professori Juhani Pallasmaa, Fehnin kollega ja henkilökohtainen ystävä.

Näyttelyprosessi on luonut esiteltävien projektien lisäksi kirjaimellisesti pohjoismaisten arkkitehtien välisen keskustelufoorumin, “common groundin”. Näyttelyn tavoitteena on olla helposti lähestyttävä ja havainnoitava. Kolmenkymmenenkahden projektin keskinäinen suhde on yhtä stimuloiva kuin kukin yksittäinen malli.

Näyttelyn kuraattorina toimii professori Peter MacKeith. Näyttelyn järjestää Suomen arkkitehtuurimuseo yhteistyössä Ruotsin arkkitehtuurimuseon sekä Norjan valtion taide-, arkkitehtuuri- ja designmuseon kanssa.
Näyttelyä ovat tukeneet Suomen opetus- ja kulttuuriministeriö, Pohjoismainen kulttuurirahasto, World Design Capital Helsinki 2012 ja Norjan ulkoministeriö. Näyttely on osa World Design Capital Helsinki 2012 -vuoden ohjelmaa.

Tutustu näyttelyyn

Suomi järjestää myös “New Forms in Wood” -näyttelyn Alvar Aalto -paviljongissa.

KOMISSAARI Juulia Kauste
KURAATTORI Peter MacKeith
APULAISKURAATTORI Philip Tidwell
APULAISKOMISSAARIT
Arkitekturmuseet, Ruotsi
Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Norja

NÄYTTELYN OSALLISTUJAT:

petra gipp arkitektur AB
Tham & Videgård

Lataa tiedote (PDF)

Selaa ja lataa kaikkia pressimateriaaleja kuvineen (Dropbox). Palvelun yläkulmasta voit ladata aina kokonaisuudessaan kansion, jota selaat (download > zip). Paketin lataamalla saat käyttöösi hi-res jpg-kuvat.

Esimerkkikuvia, klikkaa ladataksesi:

Pohjoismaiden Paviljonki Venetsian Giardini-puistossa.
Arkkitehti Sverre Fehn, 1962.
Kuva: Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design