NÄYTTELY: SUOMEN ARKKITEHTUURIA 2010/2011. KOHTEITA. HUOMIOITA. NÄKÖKULMIA.

Arkkitehtuurimuseo, isossa näyttelyhalli 6.6.–30.9.2012

Nyt näyttelyssä, julkaisussa, verkossa, mobiilissa ja sosiaalisessa mediassa!

UUDISTUNUT KATSAUS
Nyt toteutuva viides kaksivuotiskatsaus tarjoaa useita ikkunoita arkkitehtuuriin. Se pyrkii herättämään entistä laajemman yleisön kiinnostuksen ja tekemään arkkitehtuurista helposti lähestyttävää. Arkkitehtuuria esitellään näyttelyn ja kirjan ohella myös verkossa ja mobiilissa. Nämä neljä erilaista mediaa tukevat toisiaan mutta toimivat myös itsenäisinä kanavina tutustumiseen ja osallistumiseen. Katsauksen sivuston löydät osoitteesta katsaus.finnisharchitecture.fi ja Facebook-ryhmän osoitteesta www.facebook.com/groups/katsaus. Lataa mobiiliapplikaatio osoitteesta itunes.apple.com/app/id531727163 Valitse itsellesi sopivin tapa tutustua katsaukseen!

KOHTEITA
Esillä on viisitoista uusimman arkkitehtuurimme huippukohdetta, jotka asiantuntijajury on valinnut 125 ehdokkaan joukosta. Mukana on uudisrakennuksia sekä restaurointikohteita ja aluesuunnitelmia.

HUOMIOITA
Ota kantaa ympäristöösi! Tutustu katsauksen kohteisiin näyttelyssä tai verkossa ja osallistu keskusteluun älypuhelimella. Yleisön kommentit täydentävät näyttelyn sisältöä, ja keskustelu arkkitehtuurista jatkuu aina seuraavaan kaksivuotiskatsaukseen.

NÄKÖKULMIA
Ikkunoiden rinnalla kaksivuotiskatsaus tarjoaa erilaisia näkökulmia arkkitehtuuriin. Ääneen pääsevät niin arkkitehtuurin tilaajat, suunnittelijat, rakentajat kuin käyttäjätkin. Jokaisella näkökulmalla on merkitystä!

NÄYTTELY
Näyttely on esillä Arkkitehtuurimuseon isossa näyttelyhallissa 6.6.–30.9.2012. Näyttelyssä voit tutustua kohteisiin ja niiden tekijöihin valokuvien, piirrosten, selailulukirjojen, tekijä- ja näkökulmahaastattelujen sekä verkkosisällön avulla.

KIRJA
Näyttävä kirja esittelee katsauksen kohteet ja myös niiden suunnittelijat. Muuta sisältöä ovat neljä asiantuntija-artikkelia sekä arkkitehtuurin tapahtumakalenteri. Artikkelien kirjoittajat ovat Netta Böök, Luis Fernández-Galiano, Juhani Pallasmaa ja Hüseyin Yanar. Kirja on saatavissa museosta ja kirjakaupoista. Sen hinta on 28,00 €, näyttelyn aikana museon kirjakaupassa 25,00 €.

TEKIJÄT
Kaksivuotiskatsauksen ovat tuottaneet Arkkitehtuurimuseo, Alvar Aalto -akatemia ja Suomen Arkkitehtiliitto SAFA. Uudistunut konsepti on suunniteltu yhteistyössä Yattan kanssa. Kohteet on valinnut kolmihenkinen jury, johon kuuluivat professori Juhani Pallasmaa (pj), arkkitehti Jari Frondelius ja arkkitehti Carl-Viggo Hølmebakk (Norja). Neuvoa-antavana asiantuntijana toimi diplomi-insinööri Helena Soimakallio.

TAPAHTUMAT
Tule mukaan kertomaan oma tarinasi ja jakamaan huomiosi arkkitehtuurista! Lue lisää www.mfa.fi/tapahtumat
Facebook ja Twitter.

Valitut kohteet:
/ As Oy Helsingin Flooranaukio ja Kumpulan Kiinteistöt Oy Lontoonkuja, Flooranaukio 1; Brysselinkatu 6 ja Lontoonkatu 5, Helsinki. Arkkitehtuuritoimisto Heikkinen–Komonen Oy
/ HOAS Pasteurinkatu 1, Helsinki. Playa Arkkitehdit
/ Villa Adlers, Kirkkonummi. Arkkitehtitoimisto A-konsultit Oy
/ Villa Krona, Gullkronan saaristo, Kemiönsaari. Helin & Co Arkkitehdit
/ YTHS, ylioppilaiden terveystalon laajennus, Töölönkatu 37, Helsinki. Sanaksenaho Arkkitehdit Oy
/ Meilahden sairaala-alue, pääsisäänkäynnin aula ja liikennejärjestelyt, Haartmaninkatu 4, Helsinki. Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki Oy
/ Saunalahden lastentalo, Kummelivuorentie 2, Espoo. Arkkitehtitoimisto JKMM Oy
/ Paviljonkipäiväkodit, Risto Rytin tie 26, Leikosaarentie 35, Särkiniementie 29, Syyriankatu 3, Kurkisuontie 20, Kajaaninlinnantie, Haavikkotie 5, Tallbergin puistotie 18, Helsinki. Arkkitehtitoimisto Häkli Ky, Huttunen–Lipasti–Pakkanen Oy