TIEDOTE: SUOMEN ARKKITEHTUURIA – KAKSIVUOTISKATSAUS: NÄYTTELYIDEN VIDEOISTA KOOSTETAAN ELOKUVA

Jonni Roosin ja Raimo Uunilan dokumentti ”Avaus – 11 tapaa rakentaa parempaa kaupunkia” esitetään Ark Rex -arkkitehtuurielokuvien festivaalilla.

Avaus on syntynyt vuosien dokumentointityön pohjalta. Jonni Roos ja Raimo Uunila ovat kuvanneet arkkitehtuurikohteita Suomen arkkitehtuuria – Kaksivuotiskatsaus” -näyttelyiden sarjaan. Materiaalia on tähän mennessä kertynyt yli 40 rakennuksen ja 70 arkkitehtihaastattelun verran. Ark Rex -festivaalilla nähtävä editio esittelee näistä kohteista yksitoista.

Tutustu edition traileriin

Asiantuntijoiden valitsemia arkkitehtuurikohteita

Arkkitehtuurin kaksivuotiskatsaukset nostavat esiin asiantuntija-juryn valitsemaa uutta ja laadukasta suomalaista arkkitehtuuria. Valitut kohteet edustavat monipuolisesti arkkitehtuurin eri osa-alueita ja vaihtelevat kooltaan pienrakennuksista kokonaisiin alueisiin ja aluesuunnitelmiin. Esiteltävät kohteet sijaitsevat Suomessa tai ne ovat suomalaisten arkkitehtien suunnittelemia ulkomaille. Yleisölle kaksivuotiskatsaukset tarjoavat monimediaisen tavan tutustua laadukkaisiin arkkitehtuurikohteisiin. Katsaukset kytkevät keskustelun osaksi arkkitehtuurin esittelyä.

Arkkitehtuurin kaksivuotiskatsaukset tuotetaan Arkkitehtuurimuseon, Suomen arkkitehtiliitto SAFAn ja Alvar Aalto -säätiön yhteistyönä. Vaihtuvan tuomariston muodostaa kansainvälinen kokoonpano arkkitehtuurin ammattilaisia.

Amos Rexin Ark Rex -festivaaliohjelmaan leikattu editio tuo kohteiden kautta esiin yksitoista tapaa rakentaa parempaa kaupunkia. Näitä ovat esimerkiksi muodon vuoropuhelu, harkittu sopeutumattomuus ja vahvuuksiksi kääntäminen. Elokuvassa arkkitehdit kertovat kohteista ja niiden suunnittelun haasteista sekä laajemmin arvoistaan ja tavoitteistaan. Haastateltavina on myös rakennusten käyttäjiä. Eri kohteiden äärellä hahmottuu kiinnostavia yhtäläisyyksiä ja arvomaailmojen törmäyksiä arkkitehtien tavoitellessa hyvän suunnittelun keinoin parempaa rakennettua ympäristöä.

Roosin ja Uunilan dokumentointityö jatkuu edelleen. Seuraava arkkitehtuurin kaksivuotiskatsaus esitellään yleisölle Arkkitehtuurimuseossa Helsingissä syksyllä 2020.

Ehdota kohdetta katsaukseen

Vuoden 2020 Kaksivuotiskatsaukseen haetaan nyt 1.7.2017–31.12.2019 valmistuneita kohteita. Mukaan voi ehdottaa rakennuksia, sisustuksia, maisemasuunnittelukohteita sekä yhdyskuntasuunnittelun projekteja, joiden kaava tai muu suunnitelma on hyväksytty samana aikana. Kohteita voi ehdottaa 31.12.2019 asti. Lisätietoa: www.mfa.fi/ehdota

Ark Rex – arkkitehtuurielokuvien festivaali
29.–30.11.2019
Bio Rex | Amos Rex
Festivaali on toteutettu yhteistyössä Arkkitehtuurimuseon ja Goethe-Institut Finnlandin kanssa.

Ark Rex -festivaaliedition kohteet:
Seinäjoen kirjasto, JKMM Arkkitehdit
Asuinkerrostalo Puukuokka, Jyväskylä – OOPEAA
Kaisa-talo, Helsingin yliopiston kirjasto, Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy
Opinmäen koulu, Arkkitehtitoimisto Esa Ruskeepää
Arctia Shipping, Arkkitehtitoimisto K2S Oy
OP Vallila, JKMM Arkkitehdit
Kipparintalo, Juha Leiviskä & Kati Murtola
Kouk Khleang Youth Centre (KKYC), Kambodza - Komitu Arkkitehdit
Puolanjuutalaisten historian museo, Puola, Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki Oy
Aalto-yliopiston päärakennus Dipoli, peruskorjaus, Arkkitehtitoimisto ALA Oy
Länsiterminaali 2, PES-Arkkitehdit Oy