TIEDOTE: SUOMEN ARKKITEHTUURIA. KATSAUS 2018 -NÄYTTELY AVAUTUU YLEISÖLLE 13. KESÄKUUTA

Tiedote 6.6.2018

Pressipankki:

SUOMEN ARKKITEHTUURIA. KATSAUS 2018

Suomen arkkitehtuurin kaksivuotiskatsaus tarjoaa läpileikkauksen kotimaisen nykyarkkitehtuurin ajankohtaisiin ilmiöihin ja korkeatasoisiin toteutuksiin. Katsauksen järjestävät yhdessä Arkkitehtuurimuseo, Suomen arkkitehtiliitto SAFA ja Alvar Aalto -säätiö ja sen tuomariston muodostaa kansainvälinen kokoonpano arkkitehtuurin ammattilaisia.

Tänä vuonna katsauksen tuomariston puheenjohtaja on portugalilainen arkkitehti Gonçalo Byrne, joka on aikaisemmin toiminut muun muassa Mies van der Rohe -palkinnon tuomarina. Tuomariston muut jäsenet ovat arkkitehti Maire Mattinen sekä arkkitehti ja toimittaja Anni Vartola.

Valitut 16 arkkitehtuurikohdetta edustavat ajanmukaista suunnittelua, tasokkaita korjausrakennushankkeita sekä kestävää ja vastuullista kehitystä. Esiteltävät kohteet osoittavat, että Suomessa vallitsee "korkean laadun koulukunta”. Näyttelyn järjestäjät haluavatkin toimia tämän korkean laadun brändilähettiläinä, meillä ja muualla maailmalla, antaen kaksivuotiskatsauksella suomalaiselle arkkitehtuuriosaamiselle sen ansaitseman näkyvyyden.

Poimintoja kotimaisen arkkitehtuurin kärjestä on esitelty näyttelyssä ja sen yhteydessä julkaistavassa kirjassa kahden vuoden välein vuodesta 2002 lähtien. Valitut kohteet edustavat monipuolisesti arkkitehtuurin eri osa-alueita ja vaihtelevat kooltaan pienrakennuksista mittaviin asuntotuotannon ja julkisten rakennusten hankkeisiin. Kaksivuotiskatsaukset tarjoavat monimediaisen tutustumisväylän uusiin arkkitehtuurikohteisiin ja toimivat keskustelunavaajina rakennustaiteemme kehityslinjoja tarkasteltaessa. Kansainväliselle yleisölle suunnattu konsepti tekee kotimaista arkkitehtuuria tunnetuksi myös Suomen rajojen ulkopuolella ja tukee arkkitehtuurivientiä. Arkkitehtuurimuseosta katsausnäyttelyt lähtevät kiertoon ensin kotimaahan ja sen jälkeen ulkomaille.

Kaksivuotiskatsauksen tulokset esittelevä näyttely avautuu yleisölle Arkkitehtuurimuseossa 13. kesäkuuta 2018. Kaksivuotiskatsauksen näyttelysuunnittelusta vastaa työryhmä, jonka muodostavat Klaus Aalto ja Hanna Anonen.

Kohteet:

Asuinkerrostalot

As. Oy Arabiankatu 8 (Arkkitehtuuritoimisto B & M Oy)

As. Oy Helsingin Hiirenporras ja As. Oy Kissankita, Aleksis Kiven katu 19 (Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy)

As. Oy Kampin Helmi, Pohjoinen rautatiekatu 30 (Kirsti Sivén & Asko Takala Arkkitehdit Oy)

Heka Koirasaarentie 36 (Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy)

Saunat

Savusauna, Asikkala (Arkkitehtitoimisto Tuomo Siitonen Oy)

Lonnan sauna (OOPEAA Office for Peripheral Architecture)

Kirkot

Tarton Paavalinkirkko, peruskorjaus (Kari Järvinen ja Merja Nieminen, arkkitehdit SAFA)

Töölön kirkko, peruskorjaus (Arkkitehtuuritoimisto Käpy ja Simo Paavilainen Oy)

Suvelan kappeli (OOPEAA Office for Peripheral Architecture)

Teatterit ja kirjastot

Helsingin kaupunginteatteri, peruskorjaus (LPR-arkkitehdit Oy)

Kansalliskirjasto, peruskorjaus (LPR-arkkitehdit Oy)

Yliopistot ja tutkimus

Aalto-yliopiston päärakennus Dipoli, peruskorjaus (Arkkitehtitoimisto ALA Oy)

Center for Systems Biology Dresden (Arkkitehtuuritoimisto Heikkinen-Komonen Oy)

Helsingin yliopiston Tiedekulma (JKMM Arkkitehdit)

Liikennerakennukset

Kehärata, Lentoasema (PES-Arkkitehdit Oy)

Länsiterminaali 2 (PES-Arkkitehdit Oy)

Jury:

Gonçalo Byrne valmistui Lissabonin taideakatemiasta (School of Fine Arts of Lisbon) ja hänellä on kunniatohtorin arvo Lissabonin teknillisen korkeakoulun arkkitehtuurin laitokselta (Faculty of Architecture of the Technical University of Lisbon). Hän on opettanut useissa kansainvälisissä yliopistoissa, muun muassa Lausannessa, Venetsiassa, Mendrisiossa, Leuvenissa, Harvardissa, Pamplonassa ja Milanossa. Byrne johtaa Lissabonissa toimivaa Gonçalo Byrne Arquitectos -toimistoa ja on palkittu muun muassa A.I.C.A. / S.E.C -palkinnolla ja Ranskan arkkitehtuurin akatemian kultamitalilla (French Academy of Architecture).

Maire Mattinen on rakennussuojelun ja kulttuuriperintöhankkeiden kokenut ammattilainen, joka toimii tällä hetkellä Designmuseon ja Arkkitehtuurimuseon Ystävät ry DAMYn puheenjohtajana. Hän on tehnyt yli 30 vuoden uran Museovirastossa eri tehtävissä mm. Rakennushistorian osaston osastonjohtajana ja restaurointiyksikön yli-intendenttinä, ja hän jäi vastikään eläkkeelle Suomenlinnan hoitokunnan johtajan virasta.

Anni Vartola on vapaa toimittaja ja arkkitehtuurikriitikko ja hän opettaa Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa erikoistumisalueenaan suomalainen 1960-luvun jälkeinen arkkitehtuuri ja postmodernin arkkitehtuurin teoria.

Lisätiedot:

Sissi Ehrström