NEW ARCHITECTS: FINLAND_UK KANSAINVÄLINEN VAIHTO-OHJELMA - OSALLISTUJAT VALITTU

New Architects: Finland_UK kansainvälinen vaihto-ohjelma - osallistujat valittu

The Architecture Foundation, Suomen Lontoon instituutti ja Suomen arkkitehtuurimuseo museo julkistavat uuden, vuoden 2012 alussa käynnistyvän Suomen ja Ison-Britannian välisen vaihto-ohjelman lahjakkaille, nouseville arkkitehdeille.

Asiantuntijoista koostuva paneeli valitsi nimeämis- ja hakuprosessin kautta seuraavat arkkitehtitoimistot

Isosta-Britanniasta:
Archipelago www.archipelago-architects.co.uk
Pie Architecture www.piearchitecture.com
Studio Polpo www.studiopolpo.com

Suomea edustamaan valittiin
ALA Arkkitehdit
www.ala.fi
Anttinen Oiva Arkkitehdit
www.aoa.fi
Avanto Arkkitehdit
www.avan.to

Vaihto-ohjelma on jatkoa Architecture Foundationin menestyksekkäille New Architects-ohjelmille Italiassa, Turkissa, Norjassa, Puolassa ja Portugalissa. Ohjelman tarkoituksena on löytää maiden parhaat arkkitehtikyvyt, promotoida heitä ja tarjota mahdollisuuksia verkottumiseen, keskusteluun sekä kansainväliseen ideoiden ja käytäntöjen vaihtoon. Valitut arkkitehdit toimivat maidensa arkkitehtuurin lähettiläinä ja osallistuvat molemmissa kohdemaissa järjestettyyn ohjelmaan, johon kuuluu esimerkiksi luentoja, työpajoja, vierailuja ja muita verkostoitumistilaisuuksia.

“Me Architecture Foundationissa olemme ilahtuneita tästä uudesta yhteistyömahdollisuudesta, jonka kautta voimme saattaa yhteen luovat lahjakkuudet ja tuoreet ideat sekä mahdollisuudet kaikkialla
maailmassa.” Sarah Ichioka, The Architecture Foundationin johtaja sanoo.

Finland_UK -arkkitehtuurivaihdon teemana on Kaupungit ja vesi. Ajankohtaiseen teemaan tutustutaan esimerkkitapausten kautta sekä Lontoossa että Helsingissä. Suomalaiset arkkitehdit vierailevat Lontoossa tammikuussa 2012 ja brittiarkkitehdit Suomessa helmikuussa 2012. The Architecture Foundation ja Suomen arkkitehtuurimuseo vastaavat vierailujen ohjelmasta.

“Olemme Suomen arkkitehtuurimuseossa iloisia voidessamme edistää Britanniassa ja Suomessa toimivien arkkitehtien välistä keskustelua, erityisesti aiheesta Kaupungit ja vesi, joka on juuri nyt ajankohtainen niin monen kaupungin suunnitellessa ranta-alueitaan uudelleen.” Juulia Kauste, Suomen arkkitehtuurimuseon johtaja toteaa.

The Architecture Foundation, Suomen Lontoon instituutti ja Suomen arkkitehtuurimuseo valitsivat vaihto-ohjelman osallistujat asiantuntijoista koostuneen paneelin nimeämistä arkkitehtitoimistoista.

Suomalaiset nominaattorit olivat Jorma Mukala, Arkkitehti-lehden päätoimittaja, Teemu Kurkela, JKMM Arkkitehtien osakas ja julkisten rakennusten professori Aalto-yliopistosta, arkkitehti Pirjo Sanaksenaho, Sanaksenaho Arkkitehtien osakas ja Valtion rakennustaidetoimikunnan varapuheenjohtaja sekä arkkitehti ja osakas Pentti Kareoja ARK-house Arkkitehdit Oy:stä.

Brittinominaattorit olivat Alison Brooks, Alison Brooks Architectsin johtaja, Kieran Long, The Evening Standard -sanomalehden arkkitehtuurikriitikko, Professori Koen Steemers, Head of Department of Architecture Cambridge Universitystä ja Professori Jeremy Till, School of Architecture & the Built
Environmentin dekaani University of Westminsteristä.

“Kaikki valitut suomalaistoimistot tekevät loistavaa uutta arkkitehtuuria. On hienoa päästä esittelemään heidät brittiyleisölle ja olla mukana luomassa suomalaisten ja britannialaisten osallistujien välille yhteistyötä ja ajatustenvaihtoa ajankohtaiseen aiheeseen liittyen.” Hanna Harris, Suomen Lontoon instituutin taide- ja kulttuuriohjelmajohtaja sanoo.

Lisätietoja:
The Architecture Foundation: Moira Lascelles, Curator, Special Projects
moira@architecturefoundation.org.uk / +44(0)2070846767

Suomen Lontoon Instituutti: Animaya Grant, viestintäpäällikkö animaya.grant@finnish-institute.org.uk /
+44(0)2074043309

Suomen arkkitehtuurimuseo: Hanna Galtat, tiedottaja hanna.galtat@mfa.fi / +358(0)9 8567 5111

Lataa koko lehdistötiedote pdf-muodossa »
Lukemiseen tarvitset Adobe Acrobat -ohjelman.