JUHLAVUOSI: ARKKITEHTUURIMITALISTIT SILLOIN JA NYT: ALVAR AALTO -MITALI 50 VUOTTA

Arkkitehtuurimuseo / Tiedote
3.2.2017

Arkkitehtuurimitalistit silloin ja nyt: Alvar Aalto -mitali 50 vuotta

Rakastetun arkkitehdin nimeä kantava ja luovaa arkkitehtuuria palkitseva Alvar Aalto -mitali täyttää vuonna 2017 pyöreät 50 vuotta. Mitalin kunniakasta 50-vuotista historiaa juhlitaan vuoden aikana sekä Arkkitehtuurimuseon ja Alvar Aalto -museon yhteistyönäyttelyllä että jakamalla mitali poikkeuksellisesti jo syksyllä 2017.

50 vuotta sitten Suomen Arkkitehtiliitto, Suomen rakennustaiteen museo ja Rakennustaiteen seura perustivat Alvar Aalto -mitalin havaitessaan arkkitehtuurin kentällä aukon: luovaa arkkitehtonista työtä tuli kunnioittaa asianmukaisella palkinnolla. Alvar Aalto -säätiö ja Helsingin kaupunki liittyivät myöhemmin mukaan mitalitoimikuntaan, ja jo perustamisvuonna 1967 mitali myönnettiin Alvar Aallolle, joka myös itse suunnitteli nimeään kantavan mitalin.

Vuosien mittaan mitalilla on palkittu yhteensä 12 arkkitehtia, jotka ovat kukin merkittävällä tavalla ansioituneet arkkitehtuurin alalla. Vuosikymmenien saatossa voittajiin ovat lukeutuneet muiden muassa kuuluisasta Sydneyn oopperatalosta tunnettu tanskalainen Jørn Utzon (1982) sekä yhdysvaltalainen Steven Holl (1998), jonka arkkitehtuuri näkyy suomalaisten ja helsinkiläisten arjessa: hänen kynästään on syntynyt Helsingin keskustan komea Nykytaiteen museo Kiasma.

Kaiken kaikkiaan mitali on jaettu 50 vuoden aikana 10 eri maahan kautta maailman. Arkkitehtuurimuseon ja Alvar Aalto -museon yhteistyössä suunniteltu syysnäyttely juhlistaa Alvar Aalto -mitalin 50-vuotista historiaa esittelemällä kaikki palkitut perustamisvuodesta tähän päivään saakka. Näyttely tarjoaa vaikuttavan ja kattavan katsauksen Alvar Aalto -mitalistikaartiin: arkkitehdit ovat vaikuttaneet merkittävin tavoin aikansa arkkitehtuuriin ja ilmentävät siten alan kehityssuuntia viimeisten 50 vuoden aikana.

Alvar Aalto -mitalin 50-vuotisjuhlan yhteydessä mitali jaetaan vuonna 2017 kolmannentoista kerran. Tavallisesti kolmen vuoden välein jaettavan mitali jaettiin viimeksi vuonna 2015, ja juhlavuoden kunniaksi aikataulua on aikaistettu. Kansainvälinen tuomaristo vetäytyy Alvar Aallon syntymäpäivän (3.2.2017) jälkeisenä viikonloppuna arvioimaan ehdokkaita, ja tuomariston valitsema arkkitehti julkistetaan syyskuussa 2017. Juhlavuosinäyttelyn rinnalla Arkkitehtuurimuseossa nähdään samaan aikaan näyttely, joka esittelee uusimman mitalistin.

Kansainvälinen Alvar Aalto -mitalituomaristo on tänä vuonna nelihenkinen: voittajaehdokkaiden joukosta voittajan valitsevat japanilaissyntyinen arkkitehti Toshiko Mori, tanskalainen arkkitehti Tina Saaby sekä suomalaiset arkkitehdit Asmo Jaaksi ja Vesa Oiva.

Maailmanlaajuisesti tunnustettu Toshiko Mori johtaa nimitoimistoaan Toshiko Mori Architectia ja on myös Arkkitehtuurin päivän 3.2. pääpuhuja vuonna 2017. Morin toimisto luo arkkitehtonisia ratkaisuja, jotka parantavat elämänlaatua ja kunnioittavat kunkin alueen ainutlaatuista kulttuuria.

Tina Saaby on toiminut Kööpenhaminan kaupunginarkkitehtina vuodesta 2010, ja hän on kartuttanut kokemusta suunnitteluarkkitehtina arkkitehtitoimisto Witraz Architectsin johdossa. Lisäksi hän pitää puheenjohtajan paikkaa Royal Academy of Artsin neuvottelukunnassa.

Asmo Jaaksi on yksi arkkitehtitoimisto JKMM Architectsin perustajista. Toimisto on lähes 20 vuotensa aikana kopannut useita arkkitehtuuripalkintoja ja -ehdokkuuksia. Jaaksi itse johtaa muun muassa Helsingin Lasipalatsiin rakentuvan uuden Amos Rex -taidemuseon rakentamista.

Vesa Oiva lukeutuu puolestaan nuoren arkkitehtipolven osaajiin. Hän on perustanut arkkitehtitoimisto Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy:n, jonka ilmaisuvoimainen ja käyttäjäystävällinen arkkitehtuuri on noussut esiin erityisesti arkkitehtuurikilpailujen kautta.

Alvar Aalto –mitalin juhlavuosi on kokonaisuudessaan osa Suomi 100 -ohjelmaa vuonna 2017.
Lue lisää 3.2. avautuvalta Alvar Aalto -mitalin juhlasivustolta: http://alvaraaltomedal.fi/

Lisätiedot ja lehdistökuvat
tiedottaja Hanna Ruokomäki
hanna.ruokomaki@mfa.fi

Alvar Aalto -mitalilla palkitut

1967 Alvar Aalto

1973 Hakon Ahlberg (Ruotsi)

1978 James Stirling (Englanti)

1982 Jørn Utzon (Tanska)

1985 Tadao Ando (Japani)

1988 Alvaro Siza (Portugali)

1992 Glenn Murcutt (Australia)

1998 Steven Holl (USA)

2003 Rogelio Salmona (Kolumbia)

2009 Tegnestuen Vandkunsten (Tanska)
Tunnustus myönnettiin ensimmäistä kertaa arkkitehtiryhmälle yksittäisen arkkitehdin sijaan.

2012 Paulo David (Portugal)

2015 Fuensanta Nieto ja Enrique Sobejano (Espanja)