TIEDOTE: ARKKITEHTUURIMUSEON VUOSI 2016 OLI KANSAINVÄLINEN JA KANTAAOTTAVA

Arkkitehtuurimuseo / Tiedote
1.2.2017

ARKKITEHTUURIMUSEON VUOSI 2016 OLI KANSAINVÄLINEN JA KANTAAOTTAVA

Arkkitehtuurimuseon vuotta 2016 leimasivat kansainvälisyys ja kantaaottavuus. Museossa ja oheistapahtumissa vieraili yli 25 500 kävijää Suomessa siinä, missä maailmalla museo näkyi yli 155 500 kävijälle. Museo laajensi toimintaansa erityisesti museon seinien ulkopuolella: luennot, kiertonäyttelyt ja arkkitehtuurikävelyt tarjosivat yleisölle vuorovaikutusta asiantuntijoiden kanssa sekä näkökulmia arkkitehtuuriin jokaisen arjessa.

Toimintaa siellä, missä arkkitehtuurikin

Vuonna 2016 Arkkitehtuurimuseon näyttelyissä vieraili yli 16 000 museovierasta, ja museon järjestämiin arkkitehtuurin oheistapahtumiin otti osaa yli 3 300 osallistujaa niin museolla kuin sen ulkopuolellakin. Museon kokoelma- ja asiantuntijapalvelut houkuttelivat puolestaan yli 4 200 kiinnostunutta, ja pedagogiseen toimintaan osallistui 1 700 lasta ja nuorta. Lisäksi museon näyttelyt, kuten Yhdysvalloissa kiertänyt Vuosirenkaita, kulkivat sekä Suomessa että maailmalla houkutellen kaikkineen 155 500 kävijää.

Arkkitehtuurimuseossa oli vuoden aikana esillä kolme päänäyttelyä. Hoito ja hoiva. Parantavat tilat silloin ja nyt esitteli terveydenhuollon ja hyvinvoinnin rakentumisen kehitystä arkkitehtuurikilpailuiden kautta. Kaksivuotiskatsaus 2016 nosti puolestaan esiin poimintoja uusimmasta arkkitehtuurista ja on nähtävillä Jyväskylän Alvar Aalto -museossa 5.2.2017 saakka.

Vuoden kolmas päänäyttely, Värikkäämpi, iloisempi, hienostuneempi. 1960-luvun suomalaista arkkitehtuuria juhlistaa museon 60-vuotista historiaa 19.2.2017 asti. Sen ohjelmisto on vienyt museon toimintaa aiempaa enemmän museorakennuksen ulkopuolelle. Näyttelyn ohjelmistoon kuuluu arkkitehtuurikierroksia Helsingissä ja muuallakin, minkä lisäksi 60-luvun modulipaviljonki pienoisnäyttelyineen kiertää Suomea koko päänäyttelyn ajan.

Asiantuntijuutta ja kansainvälistä kantaaottavuutta

Kansainväliset tuulet puhalsivat vuonna 2016. Museo järjesti yhteistyössä Aalto-yliopiston kanssa Architecture Speaks! -luentosarjaa, minkä lisäksi museon asiantuntijat vaikuttivat eri raadeissa. Museon johtaja Juulia Kauste toimi tuomarina The Young Talent Architecture Awardissa (YTAA), ja museon kehityspäällikkö Kristiina Nivari tuomaroi kestävän kehityksen arkkitehtuuripalkintoa, Global Award for Sustainable Architecturea. Global Award edistää maailmanlaajuista kestävää arkkitehtuuria, ja vuonna 2016 sen voittivat Case Studio (Thaimaa), Gion Antoni Caminada (Sveitsi), Kengo Kuma (Japani), Patrice Doat (Ranska) sekä East Coast Architects (Etelä-Afrikka).

Vastuullisuus oli museon teema Venetsian biennaalissa, jossa vieraili 70 000 kävijää. Museo näkyi biennaalissa sekä Pohjoismaisen paviljongin In Therapy: Nordic Countries Face to Face -näyttelyssä että Suomen paviljongin From Border to Home -näyttelyssä. From Border to Home järjestettiin Arkkitehtuurin tiedotuskeskuksen kanssa, ja se esitteli museon vuonna 2015 järjestämän arkkitehtuurikilpailun satoa. Kilpailussa arkkitehdit ottivat kantaa Euroopan ajankohtaiseen pakolaiskriisiin visioimalla tilapäisiä asumisratkaisuja turvapaikanhakijoille. Arkkitehtuurimuseo ja Arkkitehtuurin tiedotuskeskus jatkavat keskustelua aiheesta kokoavassa tapahtumassa maaliskuussa 2017.

Arkkitehtuurimuseo näkyi myös 76 00 vierasta keränneessä Shenzenin biennaalissa, jossa museon näyttely iski urbaanin tematiikan ytimeen. Helsingin Baanaa esittelevä näyttely luotasi Suomen pääkaupungin kehitystä 200 vuoden ajan: teollisesta ja kehittyvästä kaupungista muodostui vuosisatojen saatossa kestävä ja eloisa urbaani keskus.

Myös Arkkitehtuurimuseon ja Designmuseon yhteisellä pihalla käsiteltiin kestävää kehitystä. Kesällä Aalto-yliopiston arkkitehtiopiskelijoiden siirreltävä Kokoon-rakennuskokonaisuus tarkasteli mahdollisuuksia helpottaa kaupunkien asumispulaa arkkitehtuurin keinoin. Jouluna pihalle nousi Suomen ensimmäinen, EDEL City -startupin toteuttama Upcycling Center -kierrätyskylä, jossa maahanmuuttajanaisia kannustetaan yrittäjyyteen kiertotalouden hengessä.

Kokoelmiin merkittäviä lahjoituksia

Museon arkisto sai poikkeuksellisen hienoja piirustuslahjoituksia. Niihin lukeutui Suomi-yhtiön ja OP-Ryhmän lahjoitus, jonka mukana saatiin mm. Vakuutusyhtiö Pohjolan merkittävät julkisivupiirustukset 1899–1902. 1950–1970-lukujen aineistoa täydensivät arkkitehti Pekka Pitkäseltä ja Woldemar Baeckmanin jäämistöstä saadut piirustukset.

Kirjastossa kävijöiden määrä lähenteli 3 600:a nousten siten 5% edellisvuodesta, ja lukusalilainojen määrä kasvoi reilusti. Lainatuimmat aiheet käsittelivät 1900-luvun nimekkäitä arkkitehteja kuten Alvar Aaltoa ja Le Corbusieria.

Museon tiloissa muutoksia ja lisääntyvää toimintaa

Arkkitehtuurimuseo etsii Kaivopuiston kupeessa sijaitsevalle huvilalleen uutta omistaja ja avasi kiinteistöstä tarjouskilpailun, joka jatkuu 1.3.2017 asti. Kilpailu on vastuullinen ratkaisu, joka huomioi kiinteistön historiallisen arvon: uuden omistajan toivotaan valjastavan kiinteistön arvokkaan potentiaalin ja säilyttävän sen korvaamattoman kulttuuriperinnön.

Tammikuussa 2016 avattiin pedagogiseen toimintaan keskittyvä A&O-huone, joka on vuodessa kasvattanut tunnettuuttaan helsinkiläisten lapsiperheiden keskuudessa. Kokeilemiseen ja oppimisen riemuun kannustava Arkkitehtuurin löytölaatikko lähti matkaan syksyllä 2016 ja on saavuttanut suursuosion Suomen peruskouluissa. Vuotuinen Piparikaupunki rakentui 60-luvun hengessä noin 300 lapsen avulla, ja koululaistyöpajat nousivat ennennäkemättömään suosioon.

Arkkitehtuurin yhteiskunnalliset vaikutusmahdollisuudet ja suomenlaajuinen toiminta kansainvälisellä otteella höystettynä ryydittävät Arkkitehtuurimuseon toimintaa myös vuonna 2017.

Lisätiedot ja lehdistökuvat
Tiedottaja Hanna Ruokomäki