NÄYTTELY: MAAILMAN PARAS KOULU

Näyttely Suomen rakennustaiteen museossa 8.6.–25.9.2011

Suomalaiset koululaiset ovat menestyneet hyvin kansainvälisissä PISA-tutkimuksissa, mutta mikä tekee suomalaisesta koulujärjestelmästä niin erinomaisen? Rakennustaiteen museon näyttelyssä tarkastellaan asiaa koulurakentamisen näkökulmasta: Minkälaisissa rakennetuissa ympäristöissä oppiminen nykyisin tapahtuu ja minkälainen fyysinen ympäristö tarjoaa hyvät edellytykset oppimiselle? Näyttelyssä selviää kuinka käyttäjien ja nykypäivän monimuotoisten opetusmenetelmien tarpeet otetaan huomioon uusien koulurakennusten suunnittelussa.

Näyttelyn keskeisen ytimen muodostaa katsaus 2000-luvun kouluarkkitehtuuriin, joka oli suppeammassa muodossa esillä Venetsian arkkitehtuuribiennaalissa syksyllä 2010. Seitsemän laajemmin esiteltyä koulua edustavat erilaisia toiminnallisia ja arkkitehtonisia ratkaisuja.

Lisäksi näyttelyyn on koottu vuosikymmenittäin etenevä esitys suomalaisen koulurakentamisen historiasta. Näyttelyn tekstit kertovat koulujärjestelmämme historiasta sen alkuajoista lähtien. Museon kokoelmista on esillä originaalipiirustuksia vuosilta 1900–1970. 1900-luvun kouluja esitellään myös kuvaprojisoinneilla samoin kuin 2000-luvulla valmistuneita kohteita ja lähitulevaisuutta, jota tarkastellaan suunnitteluvaiheessa ja rakenteilla olevien uusien koulurakennusten kautta.

Näyttelyssä laajemmin esitellyt koulut
Strömbergin koulu, Helsinki, 2001. Kari Järvinen ja Merja Nieminen Arkkitehdit SAFA
Viikin normaalikoulu, Helsinki, 2004. Ark-House arkkitehdit Oy
Hiidenkiven koulu, Helsinki, 2005. Arkkitehtitoimisto Häkli Ky
Sakarinmäen koulu, Helsinki, 2006. Arkkitehdit FLN Oy
Joensuun lyseon peruskoulu, 2007. Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki Oy
Enter, Sipoo, 2007. Arkkitehtitoimisto K2S Oy
Kirkkojärven koulu, Espoo, 2010. Verstas Arkkitehdit Oy

Näyttelyn on tuottanut Suomen rakennustaiteen museo.

Näyttelyjulkaisu
Aiheesta julkaistaan erityisesti kansainvälistä yleisöä silmällä pitäen koottu englanninkielinen kirja The Best School in the World: Seven Finnish Examples from the 21st Century. 80-sivuinen, runsaasti kuvitettu julkaisu sisältää 2000-luvulla valmistuneiden koulujen laajemmat esittelyt sekä kolme asiantuntija-artikkelia. Arkkitehti Kaisa Nuikkinen käsittelee koulurakentamista suunnittelijan näkökulmasta artikkelissaan Learning Spaces: How They Meet Evolving Educational Needs. Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO:n johtajana toimiva Pasi Sahlberg keskittyy PISA-tutkimukseen artikkelissaan Educational Progress in Finland and What We Can Learn from It. Museoviraston intendentti Sirkkaliisa Jetsosen artikkeli luo historiallisen katsauksen suomalaiseen koulutusjärjestelmään ja sen rakennuksiin.
Hinta museon kirjakaupassa: 20,00 €.
Selaa kirjaa

Verkkomateriaali
Näyttelyn 1900-luvun osuudesta on koottu laajempi tietopaketti museon verkkosivuille www.mfa.fi/koulurakentaminen.

Ohjelmisto
Näyttelyssä mukana oleviin pääkaupunkiseudun kouluihin järjestetään opastettuja vierailuja. Lisäksi järjestetään luentoja, koulurakentamista käsitteleviä keskustelutilaisuuksia sekä räätälöityjä työpajoja koululuokille. Lisätietoja elo-syyskuussa järjestettävästä ohjelmistosta lähemmin museon verkkosivuilta ja museon Facebook-sivulta. Voit myös liittyä museon sähköiselle tapahtumapostituslistalle lähettämällä yhteystietosi Hanna Galtat etunimi.sukunimi@mfa.fi.

Opastukset
Arkisin 60,00 €, viikonloppuisin 80,00 €. Opastuksen lisäksi peritään museon sisäänpääsymaksu 5,00/2,50/0 €. Ryhmäkoko max. 25 henkeä. Opastustilaukset numerosta (09) 8567 5100.

tiedottaja Hanna Galtat, puh. (09) 8567 5111, etunimi.sukunimi@mfa.fi

Lataa lehdistötiedote (PDF)
Låda pressmeddelanden (PDF)

Klikkaa kuvaa ladataksesi se isompana.

Enter lukio ja ammattikorkeakoulu
Sipoo 2007