NÄYTTELY: SUOMEN ARKKITEHTUURIA. KAKSIVUOTISKATSAUS 2016

Näyttely Arkkitehtuurimuseon isossa näyttelysalissa
15.6.2016–2.10.2016

Tutustu näyttelyn ohjelmistoon

Vuonna 2016 arkkitehtuurin kaksivuotiskatsaus nostaa esille rohkeaa ajattelua ja kokeilevaa arkkitehtuuria.

Katsaus esittelee viisitoista asiantuntijajuryn valitsemaa kohdetta, jotka ovat valmistuneet heinäkuun 2013 ja kesäkuun 2015 välillä. Kolme kohteista on nostettu kärkikohteiksi, jotka esitellään näyttelyssä tarkemmin. Kärkikohteita ovat: koulu- ja oppimiskeskus Opinmäki (Espoo 2015), Asuinkerrostalo Puukuokka (Jyväskylä 2014) ja Serlachius-museo, Göstan paviljonki (Mänttä 2014).

Tällä kerralla mukaan valikoitui useita kiinnostavia avauksia asuntorakentamisen puolelta. Myös kotimainen osaaminen korjausrakentamisessa on monipuolisesti edustettuna ajankohtaisessa valikoimassa.

Juryn muodostivat puheenjohtajana toimiva kansainvälisesti tunnettu hollantilainen arkkitehtuurikuraattori ja poleeminen kommentoija, Shenzhenissä vuonna 2017 avautuvan Design Societyn johtaja Ole Bouman, Museoviraston yliarkkitehti Sirkkaliisa Jetsonen ja arkkitehti Hilla Rudanko. Neuvoa-antavana asiantuntijana oli toimitusjohtaja Helena Soimakallio Suomen Rakennusinsinöörien Liitosta.

Näyttelyssä on esillä on valokuvia, piirustuksia ja pienoismalleja. Jokaisesta kohteesta on tehty myös video. Näyttelyn suunnittelusta on vastannut arkkitehti Philip Tidwell. Toimittaja Jonni Roos ja kuvaaja Raimo Uunila ovat tehneet Katsauksen kohdevideot.

Arkkitehtuurin ajankohtaiskatsauksia 50-luvulta lähtien
Kaksivuotiskatsaus nostaa esiin laadukasta kotimaista arkkitehtuuria ja herättää keskustelua arkkitehtuurin ajankohtaisista aiheista. Se on suunnattu sekä suomalaiselle että kansainväliselle yleisölle. Arkkitehtuurin ajankohtaiskatsauksia on järjestetty 1950-luvulta lähtien. Vuosien mittaan ne ovat saaneet historiallista painoarvoa: näyttelyitä tutkimalla voidaan hahmottaa, millaisia arvostuksia ja odotuksia arkkitehtuuriin on liitetty eri aikoina.

Katsauksen järjestävät Alvar Aalto -säätiö, Arkkitehtuurimuseo ja
Suomen Arkkitehtiliitto SAFA.

Näyttelyn tukemiseen ovat osallistuneet Akukon, Betoniluoma, L2 Paloturvallisuus, Wienerberger oy ab ja Helsingin asuntotuotantotoimisto ATT. Näyttelyjulkaisu on toteutettu työ- ja elinkeinoministeriön tuella.

Finnish Architecture 2016

Runsaasti kuvitettu kirja tarjoaa ajankohtaisen analyysin siitä, mitä suomalaisen arkkitehtuurin kentässä tapahtuu tällä hetkellä. Juryn puheenjohtaja Ole Bouman ja artikkelien kirjoittajat antavat oman näkökulmansa arkkitehtuurikeskusteluun. Artikkelien kirjoittajat ovat arkkitehtuurijulkaisu ArchDailyn perustaja ja päätoimittaja David Basulto sekä taidekriitikko ja kuraattori Otso Kantokorpi. Kirjan ovat toimittaneet Juulia Kauste ja Essi Rautiola. Kirja on myynnissä Arkkitehtuurimuseon kirjakaupassa.

Finnish Architecture 2016
ISBN 978-952-5195-50-7 Sivumäärä 196, kieli englanti
Hinta 25 €

Valitut kohteet – Kaksivuotiskatsaus 2016

Kärkikohteet

Serlachius-museo, Göstan paviljonki, Mänttä 2014
MX_SI Architectural Studio & Arkkitehtitoimisto Huttunen-Lipasti-Pakkanen
Serlachius-museon vuonna 2014 valmistunut laajenusosa edustaa korkeatasoista uutta arkkitehtuuria, joka on toteutettu vanhaa kulttuurimaisemaa kunnioittaen. Gösta-paviljonki tarjoaa museolle paitsi paljon uutta näyttelytilaa myös uudet, ajanmukaiset tilat kokoelmien säilytykseen ja käsittelyyn. Gösta on esimerkki avoimesta kansainvälisestä arkkitehtuurikilpailusta, jonka pohjalta alkaneen espanjalais-suomalaisen yhteistyön tuloksena syntynyt rakennus tuo myös maisemaan kiinnostavia lisäkerroksia.

Koulu- ja oppimiskeskus Opinmäki, Espoo 2015
Arkkitehtitoimisto Esa Ruskeepää
Koulu- ja oppimiskeskus Opinmäki on asuinalueensa monipuolinen keskus, joka tarjoaa yhteisölle tilat koulutus- ja vapaa-ajan toimintaan. Kansainvälisessä koulussa ja suomenkielisessä peruskoulussa opiskelee päivittäin yli tuhat eri ikäistä oppilasta. Opinmäki on suomalaisen kouluarkkitehtuurin tuorein taidonnäyte.

Asuinkerrostalo Puukuokka, Jyväskylä 2014
OOPEAA Office for Peripheral Architecture
Puukuokka on uuden puuarkkitehtuurin kiinnostava suunnannäyttäjä. 8-kerroksinen Puukuokka tuo puurakenteisen asumisen arkkitehtuurin aikaisempaa isompaan mittakaavaan ja luo sille oman arkitehtonisen ilmaisun. Sen tilaelementtiratkaisuun perustuva suunnittelukonsepti hyödyntää CLT-teknologian (cross-laminated timber, ristiinlaminoitu massiivinen puulevy) avaamia uusia mahdollisuuksia rakentamisessa. Puukuokan kaikki asunnot muodostuvat kahdesta esivalmistetusta CLT-kontista, jotka on liitetty rakennuspaikalla talon porraskäytävään. Puukuokka on edistyksellinen kohde myös asumisen rahoitusmallin osalta.

Muut kohteet

Aalto-yliopiston kandidaattikeskus, Espoo 2015
Arkkitehdit NRT

Vuokra-asuinkerrostalo Harjannetie 44, Helsinki 2013