NÄYTTELY: AARNE ERVI – TILAA IHMISELLE

Aarne Ervi – tilaa ihmiselle
Näyttely Suomen rakennustaiteen museossa 1.12.2010–20.2.2011

Arkkitehti Aarne Ervi (1910–1977) oli yksi Suomen sodanjälkeisen modernin arkkitehtuurin kärkitekijöistä. 1950-luvulla hän oli aikansa seuratuimpia arkkitehteja Alvar Aallon ja Viljo Revellin rinnalla. Ervin nimi yhdistetään yleensä ensimmäisenä Tapiolaan, jossa maan eturivin arkkitehdit, tärkeimpänä heistä Ervi, suunnittelivat yhdessä laajalti ulkomaillakin kiinnostusta herättäneen puutarhakaupunginosan. Muita Ervin huomattavia töitä ovat Oulu- ja Emäjoen monumentaaliset seitsemän voimalaitosta asuinalueineen, aikanaan Suomen suurin työmaa, sekä Helsingin yliopiston Porthania-rakennus, jossa kokeiltiin aivan uutta elementtirakentamista, ja Turun yliopiston eri rakennukset. Hänen viimeisiä töitään on Töölön kirjasto, joka aukeaa puistoon suurten lasi-ikkunoiden ja monien terassien välityksellä.

Aarne Ervi oli myös tunnettu seuramies ja julkisuuden henkilö. Ervin ja hänen toisen vaimonsa, näyttelijä Rauni Luoman kotona Villa Ervissä Helsingin Kuusisaaressa vierailivat ajan merkittävimmät kulttuurihenkilöt. Laaja kontaktiverkosto näkyi myös arkkitehtitoimiston asiakaskunnassa: toimeksiantoihin kuului mm. hiihto- ja kalastusmaja Urho Kekkoselle.

Myös sisustussuunnitelmat ovat tärkeä osa Ervin tuotantoa ja hän palkkasikin ensimmäisten arkkitehtien joukossa sisustusarkkitehteja toimistoonsa. Näyttelyn nimi “Tilaa ihmiselle” viittaa paitsi Ervin luontevaan ja humaaniin suhtautumiseen kanssaihmisiin, myös hänen arkkitehtuurinsa olennaisimpaan ytimeen. Ervin arkkitehtuuri on harmonista, hallittua ja viihtyisää. Se sekä tarjoaa että jättää tilaa ihmiselle.

Rakennustaiteen museon tuottamassa näyttelyssä on esillä runsaasti originaaliaineistoa museon laajasta Ervi-kokoelmasta. Arkkitehtitoimisto Aarne Ervin piirustus-, valokuva- ja käsikirjoituskokoelma luovutettiin museolle jo 1978. Nyt Ervin 100-vuotisjuhlavuonna museo sai kokoelmaa täydentävän lahjoituksen Fortumilta. Aihetta esitellään myös uusin, aikalaismateriaalia täydentävin valokuvin, alkuperäisin ja uusin pienoismallein sekä aikaa kuvittavilla huonekaluilla ja filmimateriaalilla. Uusi tilaustyönä teetetty pienoismalli Huomispäivän talosta on saatu lahjoituksena DAMY Designmuseon ja Suomen rakennustaiteen museon ystävät
ry:ltä.

Julkaisut

Aarne Ervi – tilaa ihmiselle, Architect Aarne Ervi 1910–1977
Näyttelyn yhteydessä ilmestyy Rakennustaiteen museon julkaisema 224-sivuinen kirja, jossa on 15 Ervin arkkitehtuuria eri näkökulmista valottavaa artikkelia, työluettelo sekä runsas mustavalko- ja värikuvitus. Kirja on suomen- ja englanninkielinen. Hinta museon kirjakaupassa: 30,00 €

Aarne Ervi ja Viljo Revell -arkkitehtuurikartta
Karttaan on poimittu arkkitehtien tunnetuimpia suunnittelukohteita Helsingin ydinkeskustassa, Kuusisaari–Meilahti -alueella ja Tapiolassa. Ervi ja Revell olivat maamme arkkitehtuurin kärkinimiä 1900-luvun puolivälissä, ja molempien syntymästä tulee kuluneeksi tänä vuonna 100 vuotta. Revellin tuotantoa esiteltiin viime keväänä Didrichsenin taidemuseon näyttelyssä. Karttaa on saatavana molemmista museoista.

Ohjelmisto

FT Juhana Lahden luento Aarne Ervistä keskiviikkona 19.1.2011.

Opastettu kiertoajelu Aarne Ervin ja Viljo Revellin kohteisiin lauantaina 22.1.2011.

Luvassa myös muita luentoja ja tutustumiskäyntejä! Lisätietoja lähemmin www.mfa.fi/tapahtumat

Lisätiedot:

tiedottaja Hanna Galtat (lehdistökuvat)
hanna.galtat@mfa.fi

tutkimuspäällikkö Juhana Lahti (näyttely ja julkaisu)
juhana.lahti@mfa.fi

Låda pressmeddelanden (PDF)

Inkeri ja Aarne Ervi kotonaan Kuusisaaressa. Kuvaaja tuntematon/SRM.
KOP-pankin Otaniemen kasino, Keilaniemi, Espoo 1951. Valokuva Aukusti Heinonen 2010/SRM.
Sauna Ervi, Kuusisaari, Helsinki. Valokuva Rafael Roos/SRM.
Yksityistalo von Hertzen, Tapiola Espoo 1962. Valokuva Eero Troberg.