POHJOISMAIDEN PAVILJONKI VENETSIASSA: IN THERAPY: NORDIC COUNTRIES FACE TO FACE

28.5.– 27.11.2016, Venetsia, Italia

In Therapy: Nordic Countries Face to Face

Lataa varsinainen tiedote

Mitä pohjoismainen arkkitehtuuri on? Mitä se voisi olla? Nämä kysymykset ovat lähtökohtana tänä vuonna Pohjoismaiden paviljongissa Venetsian arkkitehtuuribiennaalissa nähtävälle näyttelylle, In Therapy: Nordic Countries Face to Face.

Näyttelyn tuottaa Ruotsin Arkkitehtuuri- ja Designkeskuksen (Arkitektur och Designcentrum Skeppholmen) yhteistyössä Suomen arkkitehtuurimuseon ja Norjan Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design -museon kanssa.Sen kuratoi chileläinen arkkitehti ja päätoimittaja (ArchDaily) David Basulto. Avustavana kuraattorina toimii englantilainen suunnittelija ja tutkija James Taylor-Foster (European Editor-at-Large, ArchDaily).

Vuonna 2016 Venetsian arkkitehtuuribiennaalin päänäyttelyn kuratoi chileläinen arkkitehti Alejandro Aravena. Biennaalin teema, Reporting from the Front, kutsuu arkkitehteja aktiiviseen vastuunkantoon yhteiskunnassa. Pohjoismaiden paviljongin näyttely vastaa kutsuun keskittymällä pohjoismaita koskettaviin ajankohtaisiin haasteisiin. Aikaisempien sukupolvien mestarit ovat luoneet pohjoismaiselle arkkitehtuurille perustan, joka on sekä auttanut että rajoittanut arkkitehteja työssään. Näyttelyssä pohditaan, mistä rakennetussa ympäristössä ilmentyvä pohjoismainen identiteetti pohjimmiltaan muodostuu ja mitä se voisi olla tulevaisuudessa.

Helmikuussa päättynyt avoin näyttelyhaku keräsi ehdolle viisisataa pohjoismaista kohdetta viimeisen seitsemän vuoden ajalta. Kolmesataa kohteista valittiin aineistoksi näyttelyn runkona toimivalle ajankohtaiselle kartoitukselle. Yhdeksän kohdetta esitellään laajemmin. Esiteltävistä yhdeksästä pääkohteesta neljä tulee Suomesta.

Maslow:n 1950-luvulla esittämän inhimillisten tarpeiden hierarkian mukaisesti näyttely rakentuu kolmen kategorian ympärille:

Foundational – yhteiskunnan perustarpeet
Kategoria kattaa esimerkiksi asumisen, terveydenhuollon ja koulutuksen rakennukset: osa-alueet, jotka usein nousevat esille puhuttaessa pohjoismaisesta mallista ja toimivat esimerkkinä muulle maailmalle.

Puukuokka-asuinkerrostalo
OOPEAA Office for Peripheral Architecture
Jyväskylä, Suomi

Halden Prison
Erik Møller Arkitekter + HLM Arkitektur AS
Halden, Norja

Råå Daycare Center
Dorte Mandrup Arkitekter
Kustgaten, Ruotsi

Belonging – yhteiskunnallisen ja yhteisöllisen kokoontumisen tilat
Näissä tiloissa yksilöistä tulee kansalaisia, jotka ovat vuorovaikutuksessa toistensa kanssa. Esimerkkejä tähän kategoriaan kuuluvista rakennuksista ovat esimerkiksi pyhätöt, kansalaisyhteiskunnan tilat (instituutiot, kulttuuri- ja vapaa-ajan rakennukset), työn ympäristöt (toimisto- ja kaupparakennukset) sekä infrastruktuuriin liittyvät hankkeet.

Seinäjoen kirjasto
JKMM arkkitehdit
Seinäjoki, Suomi

Kilden
Arkkitehtitoimisto ALA
Kristiansand, Norja

The New Crematorium
Johan CelsingArkitektkontor
Tukholma, Ruotsi

Recognition – pohjoismainen arvopohja
Tähän kategoriaan kuuluvat esimerkiksi monumentit, muistomerkit ja hankkeet, jotka kytkeytyvät luonnonmaisemaan.

Luontokeskus Haltia
Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki
Espoo, Suomi

National Tourist Route Trollstigen
Reiulf Ramstad Arkitekter
Trollstigen, Norja

Tree Hotel
Tham & Videgård Arkitekter
Harads, Ruotsi

300 taustoittavaa kohdetta

Pääkohteiden lisäksi näyttelyssä esitellään 300 taustoittavaa kohdetta, jotka ilmentävät pohjoismaisen yhteiskunnan keskeisiä arvoja. Mukana tässä joukossa on 43 suomalaisen arkkitehtitoimiston suunnittelemaa kohdetta.
Katso lista kaikista kohteista.

Yhteistyötahot
Suomen Arkkitehtuurimuseo, Helsinki, Suomi
Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design – Arkitektur, Oslo, Norja
Arkitektur- och designcentrum Skeppsholmen, Tukholma, Ruotsi

La Biennale di Venezia – maailman suurin arkkitehtuuritapahtuma
Venetsian arkkitehtuuribiennaali, la Biannale di Venezia, tunnetaan suunnannäyttäjänä, joka kokoaa yhteen alan keskeisimmät vaikuttajat ja ajankohtaiset avaukset. Venetsian arkkitehtuuribiennaalia pidetään arkkitehtuurialan tärkeimpänä kansainvälisenä tapahtumana. Vuonna 2016 Venetsian arkkitehtuuribiennaalin päänäyttelyn kuratoi chileläinen arkkitehti Alejandro Aravena. Biennaalin teema, Reporting from the front, kutsuu arkkitehteja aktiiviseen vastuunkantoon yhteiskunnassa. Biennaali on avoinna yleisölle 28.5.– 27.11.2016.

Pohjoismaiden paviljonki
Pohjoismaiden paviljonki sijaitsee Venetsian La Giardinin biennaalipuistossa. Sen on suunnitellut norjalainen arkkitehti Sverre Fehn vuonna 1962. Päävastuu pohjoismaiden paviljongin näyttelystä on vuorovuosittain Suomella, Ruotsilla ja Norjalla. Vuoden 2016 näyttelystä vastaa Ruotsi. Arkkitehtuuribiennaalin näyttelyt toteutetaan aina Suomen, Ruotsin ja Norjan välisenä yhteistyöhankkeena.

Suomen paviljonki
Suomen paviljongissa esitellään Rajalta kotiin -arkkitehtuurikilpailun satoa. Näyttelyn toteuttaa Suomen arkkitehtuurimuseo yhteistyössä Arkkitehtuurin tiedotuskeskuksen kanssa. Lue lisää kilpailusta

Sandra Nolgren, ArkDes
sandra.nolgren@arkdes.se